Vinkler som ikke ligger mellom 0° og 360°
Du kan bruke den interaktive simuleringa under i arbeidet med oppgavene.
Filer
2.1.10
a) Forklar hvordan du kan bruke simuleringa over til å finne .
Løsning
Simuleringa viser bare vinkler i første omløp. Vi kan finne vinkelen i første omløp som er sammenfallende med
Med simuleringa finner vi så at
b) Bruk simuleringa til å finne
cos 495 ° sin 570 ° tan 855 ° cos - 60 ° sin - 30 ° tan - 495 °
Løsning
2.1.11
I hvilket omløp ligger vinklene nedenfor?
a) 267°
Løsning
Vi har at
b) 840°
Løsning
Vi har at
c) 360°
Løsning
360° ligger akkurat over i andre omløp.
d) 1 500°
Løsning
Vi har at
2.1.12
a) Finn alle vinklene som er slik at
Løsning
Ut ifra simuleringa får vi at
b) Finn alle vinklene som er slik at
Løsning
Ut ifra simuleringa får vi at
c) Finn alle vinklene som er slik at
Løsning
Ut ifra simuleringa får vi at
d) Finn alle vinklene som er slik at
Løsning
Ut ifra simuleringa får vi at
I det andre omløpet får vi at
2.1.13
Lag et program som finner ut hvilket omløp en positiv vinkel ligger i. Programmet skal sjekke at det ikke skrives inn negative vinkler. Husk å skrive algoritme til programmet først.
Løsning
Forslag til algoritme:
Sett variabelen "vinkel" lik
.- 1 Skriv til skjermen "Dette programmet finner ut hvilket omløp en vinkel ligger i.".
Så lenge "vinkel" er mindre enn 0:
Skriv til skjermen "Skriv inn størrelsen på vinkelen: ".
Ta imot verdien fra brukeren og lagre den i variabelen "vinkel".
Hvis "vinkel" er mindre enn 0 eller større enn 360:
Skriv til skjermen "Vinkelen <vinkel>° er utenfor det gyldige området.".
Sett variabelen "testvinkel" lik "vinkel".
Sett variabelen "omloep" lik 1.
Så lenge "testvinkel" er større enn eller lik 360:
Sett "testvinkel" lik "testvinkel" minus 360.
Sett "omloep" lik "omloep" pluss 1.
Skriv til skjermen "Vinkelen <"vinkel">° ligger i <"omloep">. omløp.".
Forslag til programkode: