Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Skraveringsteknikk

Skravering er når streker eller punkter tegnes side om side for å gi valør til ei flate. Tegner du lag på lag med skravering, skapes en mørk valør. Med skraveringer skaper du valører og illusjon av lys og mørke. I denne oppgaven skal du øve på ulike skraveringsteknikker.
Blyanttegning av et enkelt hus. Deler av flatene er skraverte. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Instruksjonsfilm

Filmen under viser hvordan du kan tegne rundt en rund form slik at du får flere sirkler med samme størrelse. Du får også innføring i hvordan du kan fylle disse med streker og punkter. Legg merke til hvordan kryssing av flere linjer skaper mørkere valør.

Her skal det komme en instruksjonsfilm som viser teknikken.

Øv på ulike skraveringsteknikker

Utstyr

Blyanter: 2B, 4B, 6B

Tegnepapir: A4-format

Illustrasjonen viser skraveringsteknikkene som er forklart i teksten. Feltene er skraverte fra lyst til mørkere. Illustrasjon.
  1. Lag fem rader med tre sirkler i hver rad. Tips: Du kan for eksempel tegne rundt en teiprull eller limstift slik at du får sirkler på omtrent tre centimeter i diameter.

  2. Tegn fra lyse til mørkere felt ved hjelp av skraveringen. Studer eksemplene i bildet; begynn fra venstre og fortsett til du har fått ulike gråtoner med i alle feltene.

    Fyll sirklene med disse variantene av skravering:

  1. Skrå-skravering får vi når linjene tegnes side om side på skrå. Først i den ene vinkelen, så i den andre.

  2. Kryss-skravering er når linjene tegnes side om side horisontalt og vertikalt. Disse danner et kryssmønster.

  3. Korte streker og prikker settes tett eller mindre tett sammen. Fagordet for prikk er punkt. Flere streker eller punkter som står tett sammen, gir mørkere flate. Færre eller mer mellomrom gir ei lysere flate.

  4. Diagonal skravering er når strekene går på skrå, men i samme retning. Strekene kan være lange, eller det kan være flere, kortere streker. Tettheten og hvor mange lag med streker det er, påvirker hvor mørk flata blir. Begge varianter er med i denne oppgaven.

CC BY-SASkrevet av Annlaug Auestad.
Sist faglig oppdatert 05.05.2024

Læringsressurser

Tegneteknikker