Personale
Personalet i en virksomhet representerer en viktig verdi. Denne verdien kommer både virksomheten og kundene til gode. Verdien av personalets og ledelsens kvalifikasjoner, evner og kunnskap kan omtales som humankapital.
Konkurransemidlene henger sammen. Det er denne sammenhengen vi kaller markedsmiks. Personale kan ses på som et konkurransemiddel som sammen med de øvrige konkurransemidlene – produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon – er viktig for at virksomheter skal kunne lykkes med å påvirke etterspørselen, posisjonere seg i markedet og bygge et godt omdømme.
Personale blir i noen sammenhenger også omtalt som en av de fem p-ene i rekken av konkurransemidler, sammen med produkt, pris, plassering og påvirkning.
Tenk over
Hva tror du er viktige forutsetninger for at personalet skal kunne yte sitt beste og tilføre verdi til en virksomhet?
Personalet
Mange produkter og produksjonsteknikker kan kopieres, men relasjonene mellom menneskene i en virksomhet og kundene deres er mye vanskeligere å kopiere.
Personalets rolle kan være svært viktig for kundenes kjøpsopplevelse. For eksempel kan en dyktig selger med god produktkunnskap i mange tilfeller være avgjørende for om kunden handler noe. En god kjøpsopplevelse vil også kunne føre til økt sannsynlighet for nye kjøp senere, som igjen kan legge grunnlaget for langsiktige og lønnsomme kundeforhold.
God service er viktig. I filmen nedenfor tar serviceekspert Katarina Lalander Hamnes oss med til tre ulike virksomheter som lykkes med service, og forklarer hva som kjennetegner god service. Katarina har i en årrekke kurset noen av de største bedriftene i Norge i god kundebehandling.
For at menneskene i en virksomhet skal yte sitt beste og tilføre virksomheten verdi, må de ha riktig kompetanse ut fra hvilke oppgaver de skal utføre. Det er viktig at ledelsen i en virksomhet sørger for å ansette mennesker med den kompetansen som virksomheten trenger, og at kompetansen videreutvikles og tilpasses når behovene i virksomheten endrer seg.
Virksomheten må også ha systemer som ivaretar den enkelte ansatte både faglig og sosialt, slik at trivselen blir så høy som mulig. Trivsel på arbeidsplassen sørger for større produktivitet og høyere kvalitet på arbeidet. Med tanke på hvor stor del av livet vårt vi tilbringer på jobb, forstår vi at det er viktig at vi skal trives.
Personalet er involvert i tre typer markedsføring. Vi kaller det ekstern markedsføring når det er snakk om markedsføring fra virksomheten ut til kundene.
En annen type markedsføring er intern markedsføring, der ledelsen blant annet motiverer og lærer opp sine ansatte. Personalet i en virksomhet representerer en viktig verdi. Denne verdien kommer både virksomheten og kundene til gode.
Den tredje typen av markedsføring er interaktiv markedsføring, der det er snakk om kundekontakt og personlig service. For en virksomhet er det viktig at personalet har god produktkunnskap og er serviceinnstilt og engasjert.