Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kjente og sterke merkevarer

En sterk merkevare kan gjøre det enklere å få solgt produkter. Merkevareidentiteten gjør produktet synlig og bidrar til at du velger dette produktet framfor et mindre kjent produkt.
Flasker med Coca-Cola og Pepsi på paller hos Meny Lagunen i Bergen, oktober 2020. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Interbrand er et konsulentfirma som årlig publiserer en oversikt over de mest verdifulle merkevarene i verden. Gå inn på oversikten over verdens 100 mest verdifulle merker og finn svaret på følgende:

  1. Hvilket merke er vurdert som verdens mest verdifulle merkevare?
  2. Hvilken bransje har flest merkevarer blant topp 10?
  3. På hvilken plass kom Facebook?
  4. Hvilken matkjede kom høyest på listen?
  5. På hvilken plass kom henholdsvis Coca-Cola og Pepsi?
  6. Hvorfor tror du produktene har så ulik plassering når de har omtrent like egenskaper, lik pris, distribusjon og emballasje?
  7. Hvilke skandinaviske merkevarer finner du i oversikten?
  8. Hvor mange av merkevarene kjenner du til?

Oppgave 2

  1. Hvilken søkemotor bruker du?
  2. Hvorfor bruker du denne søkemotoren?
  3. Er det andre faktorer enn funksjonalitet som påvirker valget ditt?
CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 19.06.2019

Læringsressurser

Konkurransemiddelet produkt