Utvikle prisstrategi for Trøll
Situasjonsbeskrivelse
Tenk deg at du nylig har fått jobb i markedsavdelingen hos Trøll, der Mette er markedsansvarlig. Prisstrategien er en del av markedsstrategien, og Mette ønsker nå at dere i markedsavdelingen skal sette i gang arbeidet med prisstrategien for drikken Trøll.
Trøll skal være en sunn drikk for unge mennesker med en aktiv livsstil. Drikken skiller seg dermed ut fra flere av konkurrentene, som tilbyr drikker som inneholder mye sukker, koffein og andre tilsetningsstoffer.
Oppgave
Drøft eksterne faktorer som vil påvirke prissetting av Trøll. Sett egne forutsetninger.
Hva slags overordnet prisstrategi mener du de bør benytte? Begrunn.
Hvilken prissettingsmetode vil du anbefale? Begrunn.
Hva slags psykologisk prissetting, om noen, mener du de bør benytte seg av? Begrunn.
Foreslå en veiledende pris. Begrunn forslaget ditt.