Prissetting av frosne burgermenyer
Situasjonsbeskrivelse
Forestill deg at du jobber i markedsavdelingen for McDonald's Norge sammen med blant andre Tina. Det siste året har dere jobbet målrettet med markedsstrategien.
Den nyeste idéen til Tina er frosne burgermenyer som kan varmes opp i mikrobølge- eller stekeovn. Hun ønsker at målgruppa skal få et tettere forhold til McDonald's ved at de også kan kjøpe produktet i vanlige matbutikker, for så å varme det opp og spise det hjemme. Med andre ord – enkle middager for én eller flere personer.
Det er de klassiske menyene "Big Mac", "Quarter Pounder" og "Happy Meal" (altså burger, pommes frites og eventuelt en liten leke) som Tina mener bør prøvelanseres.
Oppgave 1
Drøft og begrunn hvorvidt du ville ha vært positiv til Tinas idé og rådet McDonald's til å satse på frosne burgermenyer eller ikke.
Oppgave 2
Se for deg at McDonald's velger å planlegge en prøvelansering. Drøft ulike faktorer som vil påvirke prissetting av de frosne burgermenyene.
Aktuelle kartleggingsspørsmål
Hva er prisene på de klassiske menyene "Happy Meal", "Big Mac" og "Quarter Pounder" hos McDonald's?
Hvordan bør prisnivået på de frosne burgermenyene være i forhold til burgermenyene på McDonald's? (Merk at det i frosne menyer ikke inngår drikke.)
Tror du det er en reell fare for at matbutikkene kan starte priskrig på burgermenyene? Vil det i så fall kunne ramme restaurantene også? Begrunn.
Hva kjennetegner tilbudet og etterspørselen i markedet for frosne burgermenyer?
Hvem er konkurrentene til de nye frosne burgermenyene til McDonald's?
Hva kjennetegner konkurrentenes prissetting?
Hvem tenker du er aktuelle målgrupper til de frosne burgermenyene?
Hvor mye tror du målgruppene synes de frosne burgermenyene er verdt?
Hvilke andre faktorer kan påvirke prissettingen av de frosne burgermenyene?
Oppgave 3
Nå skal du utvikle en prisstrategi for de frosne burgermenyene.