Hopp til innhold

Fagstoff

Prisdifferensiering

Har du kjøpt ungdomsbillett på bussen? Politikerne har bestemt at det skal være billigere for noen grupper mennesker å ta bussen i forhold til andre. Prisdifferensiering vil si at en bedrift har ulik pris på samme produkt, til forskjellige kundegrupper.
Mennesker sitter i en flykabin, og i snakkebobler ser vi hvilken pris de har betalt for flyreisen. Prisene varierer fra 345 kroner til 2 289 kroner. Illustrasjon.

Ulik pris for samme produkt

Det er ganske vanlig at bedriftene tar ulik pris for samme produkt til ulike kunder. Bedriften kan, eller må, forskjellsbehandle kundene ut fra forskjellige kriterier som målgruppe, tid, bruk og geografi. Noen ganger er denne prisdifferensieringen pålagt av myndighetene, for eksempel prisen på bussbilletter. Bedriftene bruker også prisdifferensiering som en del av konkurransemiddelet pris i markedsmiksen.

Målgruppestyrt prisdifferensiering

Målgruppestyrt prisdifferensiering betyr at bedriften tar ulik pris avhengig av hvem som kjøper produktet. Myndighetene pålegger noen ganger bedriftene å differensiere prisen etter målgrupper. Et eksempel er prisen på kollektivtransport, hvor myndighetene har bestemt at det skal være billigere for barn, unge og pensjonister.

Bedriftene kan også selv velge å bruke alder som kriterium for målgruppestyrt prisdifferensiering. Fornøyelsesparker og kinoer har som regel billigere billetter for barn sammenlignet med for voksne.

Flyselskapene har tydelig definerte målgrupper med tilbud om billetter til forskjellige priser. SAS har tre "reiseklasser", Go, Plus og Business med henholdsvis fem, fire og tre alternativer i hver klasse. Dette betyr for deg som forbruker at du har 12 forskjellige billetter med ulike priser å velge mellom på den samme reisen.

Det billigste alternativet har kun veske under setet og gebyr for endring og ingen mulighet for kansellering. Det dyreste alternativet har bagasje, Fast Track, tilgang til lounge på flyplassen og mulighet for endring eller kansellering med alle pengene tilbake. SAS har her definert 12 målgrupper med forskjellige behov, og de har tilpasset innhold og pris.

Tidsstyrt prisdifferensiering

Tidsstyrt prisdifferensiering er at prisen varierer over tid, for eksempel døgn- og sesongvariasjon. Strøm er for eksempel billigere om natten enn om dagen. Det er mindre etterspørsel etter strøm midt på natten. Moderne elbilladere utnytter denne prisdifferensieringen og lader elbilene når prisen er lavest.

Et annet eksempel er sesongvariasjonene på pris i reiselivsbransjen. Det er stor etterspørsel etter flyreiser, hotellovernatting og utleie av hus og hytter i skoleferien. De fleste i Norge har ferie i de to sommermånedene, og prisene er derfor høyere i denne perioden.

Person ligger i hengekøye på stranda og leser i et magasin. Det er palmer, parasoller og folk som spaserer på stranda rundt personen. I bakgrunnen er blått hav. Foto.

Bruksstyrt prisdifferensiering

Bruksstyrt prisdifferensiering betyr at prisen er ulik alt etter hvordan produktet skal brukes. Et eksempel på bruksstyrt prisdifferensiering er prisen på brus i butikk i forhold til på restaurant. Hvis du kjøper Cola på restaurant, koster det ofte dobbelt så mye som i butikk.

Geografisk styrt prisdifferensiering

Geografisk styrt prisdifferensiering er når produktet tilbys til forskjellige priser avhengig av sted, for eksempel by, region eller land. Når varer skal fraktes langt, tilkommer frakt som en fordyrende del av prisen. Fisk som er fisket nord i landet kan være billigere i Tromsø enn i Oslo.

Tenk etter

Dagligvarer som frukt og grønt er ofte dyrere nord i Norge sammenlignet med sør i Norge. Butikkene forklarer dette med regionale forskjeller, og at butikkene selv bestemmer prisene. Hvilke grunner kan det være til at det er ulik pris på frukt og grønt i Norge?

CC BY-SASkrevet av Mette Holan og Cecilie Lund. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 03.08.2023

Læringsressurser

Prissetting