Prissetting i praksisbedriften - Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Prissetting i praksisbedriften

Hvordan jobber praksisbedriften din med prissetting? I denne oppgaven skal du finne ut hvilken strategi og metode praksisbedriften bruker. Du skal også utforske hvordan pris brukes som et konkurransemiddel i markedsføringen.

Prissetting kan være enkelt for bedriften hvis prislister blir utarbeidet av andre. Men hvis bedriften lager anbud på kompliserte prosjekter, kan prissetting bety mye arbeid. Uansett hvilken bedrift du er i praksis hos, er prissetting en viktig del av arbeidet med økonomi.

I praksisbedriften din er det én eller flere som jobber med økonomi. Du trenger hjelp fra dem til å løse oppgaven.

Svar på spørsmålene

  1. Hvilken prisstrategi har bedriften valgt? (Høy pris, samme pris som konkurrentene eller lav pris?)

  2. Hvilken prissettingsmetode bruker bedriften?

  3. Hvilken priskalkyle bruker bedriften?

  4. På hvilken måte blir basisprisen justert?

  5. Bruker bedriften prisdifferensiering? Hvordan brukes i så fall dette?

  6. Hvor viktig er pris som konkurransemiddel for bedriften?

Tips til læreren

Oppgaven passer fint som del av loggen elevene skriver fra praksisen, eller som en individuell skriftlig innlevering.

Skrevet av Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 02.11.2021