Steinars nærbutikk AS
Steinars nærbutikk AS har et begrenset vareutvalg, men har lang åpningstid både på hverdager og i helgen. På kveldene har han ungdom som jobber for ham. Butikken har flest lokale kunder, men i feriene er det også hytteboere som stikker innom.
Bruk vedlagte Excel fil som arbeidsdokument til alle tre oppgavene.
Filer
Oppgave 1. Resultatbudsjett
Steinar har fått regnskapet for siste kvartal (Q4) i 20X1, og nå skal han lage et resultatbudsjett for 1. kvartal (Q1) i 20X2.
Kalkulasjon | Kroner |
---|---|
Salgsinntekter | 1 300 000 |
– varekostnader | 550 000 |
= bruttofortjeneste | 750 000 |
Faste kostnader: | |
Lønn | 250 000 |
Husleie | 60 000 |
Reklame | 30 000 |
Avskriving | 27 000 |
Andre driftskostnader | 136 000 |
– sum faste kostnader | 503 000 |
= resultat | 247 000 |
Resultatbudsjettet for Q1 i 20X2 skal ha følgende endringer i forhold til resultatregnskapet for Q4 20X1:
Salgsinntekten forventes å øke med 10 %.
Bruttofortjenesten forventes å øke til 80 % av budsjettert salgsinntekt.
Lønn økes med 10 000 kr hver måned.
Reklame økes med 20 %.
Andre driftskostnader økes med 3000 kr hver måned.
Husleie og avskrivinger er uendret.
Oppgave 2. Likviditetsbudsjett
Steinar ønsker også å lage et enkelt likviditetsbudsjett for de tre månedene i 1. kvartal (Q1) 20X2. Bruk følgende informasjon når du lager likviditetsbudsjettet:
Hent inn relevante tall fra resultatbudsjettet du laget for Q1 20X2 i oppgave 1.
Den inngående beholdningen er på kr 150 000.
Salgsinntektene varierer, og fordeler seg slik:
januar: 20 %, februar: 30 % og mars: 50 %.Varekjøpet fordeler seg med 80 % på januar og 20 % på februar.
Reklamekostnaden betales i januar.
Andre driftskostnader fordeles likt på de tre månedene.
Tenk over
Hvorfor er ikke avskrivninger med i likviditetsbudsjettet?
Om inngående beholdning var på kr 100 000 (istedenfor kr 150 000), hvilke konsekvenser ville det ha fått for likviditetsbudsjettet?
Oppgave 3. Budsjettkontroll
I april 20X2 får Steinar resultatregnskapet for 1. kvartal. Han vil da gjennomføre en budsjettkontroll og reflektere over positive og negative avvik.
Kalkulasjon | Kroner |
---|---|
Salgsinntekter | 1 211 520 |
– varekostnader | 399 000 |
= bruttofortjeneste | 812 520 |
Faste kostnader: | |
Lønn | 275 000 |
Husleie | 60 000 |
Reklame | 35 000 |
Avskriving | 27 000 |
Andre driftskostnader | 139 000 |
– sum faste kostnader | 536 000 |
= resultat | 276 520 |
Du skal utføre budsjettkontroll med utgangspunkt i budsjettet du laget i oppgave 1, og resultatregnskapet for Q1 20X22 som oppgitt.
Utfør budsjettkontrollen i Excel.
Hvilke avvik er positive?
Hvilke avvik er negative?
Hvilke negative avvik er du mest bekymret for?