Hopp til innhold

Fagstoff

Forbrukermakt for bærekraft

Som enkeltpersoner kan vi velge å legge om forbruket vårt i en mer bærekraftig retning, men det har større effekt hvis mange gjør det samme. Vi kan også prøve å bruke forbrukermakten vår til å påvirke virksomheter til å gå i en mer bærekraftig retning.

Tenk over

Er det ett eller flere av klimatipsene til Radical Broccoli-søstrene som du ble inspirert av? Hvilke, i så fall?

Forbrukermakt og palmeolje

Som forbrukere kan vi påvirke hvilke varer og tjenester som tilbys. Hvis vi er mange nok som går inn for å kjøpe et produkt eller en bestemt type vare, vil flere butikker kanskje begynne å tilby det. Dermed blir det lettere tilgjengelig, og enda flere får muligheten til å kjøpe det.

I motsatt fall kan redusert salg skape oppmerksomhet rundt en bestemt problemstilling. I 2012 ble det satt i gang en kampanje mot produkter som inneholdt palmeolje. Mange forbrukere begynte å unngå disse produktene. Produsentene tok signalene, og i dag er forbruket av palmeolje redusert med to tredjedeler.

Seks personer stående på rekke ved siden av hverandre bak og ved et bord inne i en matbutikk. De er oppstilt til debatt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Sweatshop

I Sweatshop-episoden nedenfor ser vi fire ungdommer, deriblant influenseren Anniken Jørgensen, som reiser til Kambodsja. De ønsker å stille krav om åpenhet om arbeidsforhold i tekstilfabrikker, med et mål om å påvirke tekstilarbeidernes rettigheter.

Tenk over

Er det en eller flere saker som du er villig til å bruke din forbrukermakt på? Hvilke, i så fall?

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 10.10.2023

Læringsressurser

Markeder, kjøpsatferd og segmentering