Hopp til innhold

Fagstoff

Navn på markeder

Vi setter ofte navn på markedene vi retter oss mot, som for eksempel aksjemarkedet, boligmarkedet, bruktbilmarkedet, fruktmarkedet, markedet for skjønnhetspleie og markedet for bistand. Det finnes ingen katalog å slå opp i for å se hva et marked heter. Hvordan skal vi da vite navnet på et marked?
Biler til salgs. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Innarbeidede og egendefinerte navn

Den tenkte boka «Absolutt alle verdens markeder» av Live Marie Toft Mogstad. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Markedsnavn er ofte godt innarbeidet, men noen ganger må du selv definere akkurat hvilket marked du mener. Liter-isen til Diplom-Is er for eksempel et produkt som blir tilbudt i markedet «frossen søtsmak hjemme». Dette markedet har Diplom-Is selv satt navn på. Noen ganger kunne vi nok ønske oss et oppslagsverk som det under, men det finnes altså ikke.

Hvorfor sette navn på markedet?

Vi sier at en bedrift «opererer i et marked». Hvor presist man vil definere dette markedet, er opp til hver enkelt bedrift. Det er viktig å være bevisst på hvilket marked man faktisk konkurrerer i, for da er det lettere å lage en markedsføringsstrategi som treffer målgruppen.

CC BY-SASkrevet av Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 10.10.2017

Læringsressurser

Markeder, kjøpsatferd og segmentering