Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Undersøk forskjeller mellom talespråk og skriftspråk

Når bruker vi et normert skriftspråk, og når velger vi å skrive talespråknært? Og når foretrekker vi å snakke framfor å skrive? Lær om forskjellene mellom tale og skrift og gjennomfør en undersøkelse.
Chat-samtale: Spørsmål: "Blir du med i dag?" Svar: To gråte-emojier. Spørsmål: "Men hvis det bare blir oss to da?" Tre hjerte-emojier. Svar: Emoji som viser to heva hender ("high ten"). Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Diskuter talespråk og skriftspråk

Del 1. Diskuter med en medelev hvordan dere bruker språket

  1. Hva tenker dere er den viktigste forskjellen mellom talespråk og skriftspråk?

  2. Foretrekker dere å snakke eller skrive når dere skal formidle noe? Hvorfor?

  3. I hvilke situasjoner foretrekker dere skrift foran tale?

  4. I tekster dere skriver på skolen, blir dere gjerne bedt om å unngå "muntlig språk". Hva menes med det?

  5. Hvor tett opp til det muntlige språket skriver dere i private meldinger og på sosiale medier? Bruker dere f.eks. dialektord?

  6. Hva med bruk av emojier? I hvilke sammenhenger bruker dere dem, og hvorfor?

  7. Hva kan årsaken være til at noen velger å skrive talemålsnært, mens andre ikke gjør det?

  8. Kan forskjellene knyttes til kjønn? Begrunn svaret!

Del 2. Les om forskjellene

Les fagartikkelen "Hva er forskjellen på talespråk og skriftspråk?"

  1. Hvordan stemmer det dere snakket om i del 1, med det som står i artikkelen?

  2. Hvilken informasjon var ny for dere? Skriv ned stikkord.

Del 3. Diskuter forskjellene

  1. Er det like viktig å være presis når du snakker, som når du skriver?

  2. Hvorfor har vi offisielle skriveregler, men ikke offisielle snakkeregler?

  3. Hvorfor utvikler talespråket seg raskere enn skriftspråket?

  4. Kan talespråket gi uttrykk for språkbrukerens identitet? Hva med skriftspråket?

  5. Kan det norske talespråket overleve hvis skriftspråket blir borte? Hva om situasjonen var omvendt?

Oppgave 2. Undersøk språkbruk

Det er en fordel å ha jobba med oppgave 1 før dere jobber med denne oppgava.

Del 1. Undersøk klassens språkbruk

Nå skal dere undersøke hvordan klassen bruker skriftspråket og talespråket. Dere kan ta utgangspunkt i spørsmålene i oppgave 1, del 1, eller lage egne spørsmål. Svara kan dere skrive på tavla, eller dere kan lage en digital undersøkelse som er anonym. Det går an å lage en digital undersøkelse på Mentimeter eller i Google Forms, for eksempel (begge krever registrering/konto).

Se hvordan dere lager gode spørsmål i klippet "Metoder i utforskning" nedenfor.

Oppsummer, gjerne med diagram som viser resultatet. La dere inspirere av fagartikkelen "Diagramtyper og data".

Se animasjonen om hvordan du går fram når du skal forske på noe:

Del 2. Undersøk foreldregenerasjonens språkbruk

Gjennomfør samme undersøkelse som i klassen, men vurder om det også skal inn andre spørsmål som kan gi dere mer informasjon. Det kan for eksempel være relevant å se på om alder, kjønn, utdanning og yrke har en betydning for hvordan informantene svarer.

Del 3. Sammenlign resultatene og oppsummer

Sammenlign resultatene fra de to undersøkelsene:

  • Hva kan forskjellene bety?

  • Hva med det som er likt?

Hva kan dere nå si om forskjellene i bruk av talemål og skriftspråk?

CC BY-SASkrevet av Marthe Johanne Moe og Christian Lund.
Sist faglig oppdatert 06.10.2021

Læringsressurser

Språk, kultur og identitet