Gå i dybden på forestillinger om livet
Til alle tider og i alle kulturer har menneskene omgitt seg med mytiske fortellinger om fortid og framtid, om det som var og det som skal komme. Slik litteratur omtales ofte som visjonslitteratur.
Science fiction er en betegnelse på ulike former for moderne, fantastisk litteratur. Begrepet ble opprinnelig brukt om litteratur som handler om framtida. Her er teknologiske nyvinninger og innvirkninga de har på samfunnet sentrale temaer.
Før du starter:
Hvorfor tror du det fins så mange historier som forteller om hvordan verden ble skapt og hvordan den kommer til å gå under?
Oppgave
Del 1
Velg to eller flere tekster som du sammenligner. Du kan også trekke inn andre tekster du kjenner med samme tema og låne bøker på biblioteket. Vi gir deg noen forslag:
Eldre tekster
Tittel | Sjanger | Lenke til tekst |
---|---|---|
Voluspå | Eddadikt | |
Johannes` åpenbaring 6, 1–17 | Apokalypse, Det nye testamentet | |
Rolandskvadet | Kvad | |
Josva 6, 1–6 | Bok i Den hebraiske bibelen/Det gamle testamente | |
Den gylne tida og korleis ho tok slutt | Samisk eventyr |
Nyere tekster
Ringenes herre – Ringens brorskap
Spørsmål til tekstene
Spørsmålene under hjelper deg til å se etter likheter og forskjeller. Ikke alle spørsmålene er relevante for alle tekstene.
Motiv og tema
- Hva sier teksten om situasjonen før jorda blei til?
- Hvordan kommer ondskapen inn i verden?
- Hvordan beskrives jordas undergang?
- Hvem har skylda for at jorda går under eller at samfunnet bryter sammen?
- Beskriver teksten hvordan jorda skal gjenoppstå eller reddes? Hvordan ser den ut da?
- Hva er tekstenes hovedbudskap, tror du?
Form
Beskriv og sammenlikn språk og fortellerstruktur i teksten.
- Hvilke sjangertrekk finner du i tekstene?
- Hvordan starter fortellinga?
- Hvordan slutter fortellinga? Er det med et håp, eller er alt håp ute?
- Hvem forteller historien? Er det en jeg-forteller, eller er fortelleren ei flue på veggen?
- Hvordan påvirker valg av forteller hvordan du opplever historien?
- Finner du noen faste formuleringer som likner hverandre i tekstene du sammenligner?
- Er det magiske gjenstander i tekstene? Hvilken funksjon har disse i så fall?
- Hvilke personer og/eller gjenstander kan representere det gode og det onde i teksten?
Del 2
Presenter sammenlikningene for klassen og diskuter etterpå:
- Hvilke trekk går igjen i de fleste tekstene dere har lest?
- Hvilke(t) budskap har tekstene? Skriv det opp på tavla eller i et samskrivingsdokument.
- Hva tenker dere nå om hvorfor det fins så mange historier som forteller om hvordan verden ble skapt og hvordan den kommer til å gå under?
Tips til lærer
- Hensikten med presentasjonene er å dele det elevene har funnet ut, ikke at de skal bli vurdert. Kunnskapen skal/kan de bruke i ei av skriveoppgavene i del 3.
- Hvis det er flere som har valgt samme tekster, kan de samarbeide om en felles presentasjon. La maksimum to elever presentere sammen.
- Trekk ut elever/grupper som sammenlikner ulike tekster, slik at klassen som helhet får innsikt i tekstmangfoldet.
Sett ei maksimumsgrense på for eksempel 5–7 minutter på presentasjonen. Gi gjerne ei liste over hva som skal være med, slik at elevene får ei presis og god framstilling. De kan ha med
- ei kort utgreiing om tekst, sjanger, årstall og motiv
- de viktigste forskjellene mellom tekstene
- de viktigste likhetene i tekstene
- sammenlikning av budskap
Del 3
Velg ei skriveoppgave der du bruker lærdommen din om litteratur som handler om forestillinger om livet.
Kreativ skriveoppgave
Skriv et dikt eller ei kort fortelling om hvordan du ser for deg tilværelsen tusen år fram i tid.
Sammenlikning
Skriv ei sammenlikning av de to tekstene basert på det du har svart på spørsmålene over.
Fagartikkel
Skriv en fagartikkel der du drøfter spørsmålet:
Hvorfor fins det så mange historier som forteller om hvordan verden ble skapt og hvordan den kommer til å gå under?
I drøftinga skal du trekke inn eksempler fra minst to av tekstene som klassen har lest og sammenlikna.