Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

"Ja, vi elsker"?

Kortfilmen Ja, vi elsker er regissert av Hallvar Witzø. Med nasjonalsangen som tittel er filmen et skråblikk på Norge og nordmenn. I fire korte fortellinger skildrer den 17. mai-feiringa for fire mennesker, i ulike aldre, på fire ulike steder i landet.

I begynnelsen av filmen befinner vi oss i Bergen. En ung gutt nekter å høre på buekorpset. Han blir sittende alene i bilen, mens resten av familien deltar i 17. mai-feiringa. Deretter følger ei historie om en eldre krigshelt, ved navn Konrad, som på sin finurlige måte nekter å være tilhører til nok en pompøs 17. mai-tale. Så forflytter vi oss til Leksvik, der ei russejente tar et spontant oppgjør med en litt vel hissig fyr hun trodde var interessert i henne, før vi forflytter oss til Svalbard – der en naken mann stikker av gårde på en snøscooter.

Hallvar Witzøs fire små fortellinger skildrer mennesker som på en eller annen måte er i krise eller oppbrudd, og som nekter å bøye seg for tradisjoner og autoriteter. De korte fortellingene viser mennesker som velger å gå sine egne veier. På denne måten skaper regissøren en diskusjon om hva det vil si å være menneske i Norge i dag.

Filmen har fått internasjonal anerkjennelse. Den fikk blant annet prisen for beste kortfilm på San Joaquin International Film Festival i California.

Spørsmål til filmen

  1. Hvilke fire steder foregår handlinga på?
  2. Hva tror du filmskaperen har ønsket å formidle gjennom å skildre 17. mai-feiringa fire steder i Norge?
  3. Gutten i Bergen hører på ulike radiokanaler mens han sitter i bilen. Hvilken type programmer er han innom? Hva ender han med å høre på når han kjører bil?
  4. Hvorfor kjører han bil framfor å gå i 17. mai-tog, tror du?
  5. Hvordan er kameravinkel og bildeutsnitt brukt i Bergen-delen av fortellinga?
  6. Konrad, i rullestol på Oscarsborg, nekter å delta i 17. mai-markeringa. Hvordan tolker du oppførselen hans?
  7. Hvorfor, tror du, er han først filmet forfra, nært, for så å bli filmet på så stor avstand? Hva gjør det med din opplevelse av det som skjer?
  8. Hvorfor, tror du, hiver jenta i Leksvik motorsykkelen til gutten i vannet?
  9. Her står kameraet fast på ett sted. Hvordan påvirker det historia?
  10. Hvorfor reiser mannen på Svalbard naken på scooter, tror du?
  11. Hva slags forhold til 17. mai tenker du de fire hovedpersonene i filmen har?
  12. Alle de fire historiene handler om noen som forlater noe eller noen. Tolk hva dette kan bety.
  13. Hva formidler filmen om Norge, nordmenn og 17. mai?
  14. Hvorfor har filmen tittelen «Ja, vi elsker», tror du?

Skriveoppgave

Kortfilmen Ja, vi elsker består av fire ulike fortellinger om fire forskjellige skjebner, fra fire forskjellige steder i landet, på fire forskjellige tidspunkter på 17. mai.

  • Del klassen inn fire grupper. Gruppene får tildelt hver si av de fire filmfortellingene.
  • Hver elev i gruppa skriver den korte filmfortellinga om til tekst. Legg synsvinkelen til hovedpersonen i hver filmfortelling.
  • Les opp noen av fortellingene i klassen.
CC BY-SASkrevet av Heidi Mobekk Solbakken.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017

Læringsressurser

Romantikk 1800–1850