Vekstfaktor og prosentvis endring
Et typisk eksempel på prosentvis vekst er en vare som stiger eller synker i pris med en viss prosent.
Prosentvis økning
En jakke koster 800 kroner. Prisen skal stige med 15 %. Hva blir den nye prisen på jakken?
Vi kan løse denne oppgaven ved å først å bruke prosentfaktoren til 15 %, regne ut hvor mye 15 % av 800 kroner er, og til slutt legge svaret til 800 kroner.
Vi regner prosenten av 800 kroner, så det er det tallet som er 100 %, eller det vi kaller grunnlaget. Pristillegget på 120 kroner tilsvarer 15 %. Siden den nye prisen skal være den gamle prisen pluss 15 %, blir den nye prisen 115 %:
Det betyr at vi kan finne den nye prisen ved å finne 115 % av 800 kroner. Prosentfaktoren til 115 % kaller vi her vekstfaktoren til en økning på 15 %. Vekstfaktoren er
Den nye prisen blir
Prosentvis nedgang
En jakke koster 800 kroner. Jakken skal nå selges på tilbud med 15 % rabatt. Hva blir den nye prisen på jakken?
Vi gjør tilsvarende som i det forrige eksempelet. Den opprinnelige prisen på 800 kroner er fortsatt 100 %. For å komme fram til den nye prisen skal det trekkes fra 15 %, så den nye prisen tilsvarer
Prosentfaktoren til 85 % er 0,85. Det betyr at vekstfaktoren til en nedgang på 15 % er 0,85. Den nye prisen blir
Finne endringen i prosent ut fra ny pris og gammel pris
Vi tar utgangspunkt i det andre eksempelet. Jakken, som tidligere kostet 800 kroner, selges nå til 680 kroner. Hvor stort er avslaget i prosent?
Vi løser dette ved å finne ut hvor mange prosent den nye prisen er av den gamle. Det gjør vi ved å dele den nye prisen på den gamle, siden det er den gamle (opprinnelige) prisen som er det vi kaller grunnlaget som prosenten skal regnes av.
Siden den nye prisen er 85 % av den gamle, har prisen blitt redusert med
Prosentvis vekst i flere omganger
Vi tenker oss nå at prisen på jakken, som opprinnelig koster 800 kroner, skal stige i pris med 15 % hvert år framover i 5 år. Hva koster jakken etter 5 år med prisstigning?
🤔 Tenk over: Vi fant i det første eksempelet at vekstfaktoren ved 15 % stigning er 1,15. Hva blir vekstfaktoren for prisstigningen mellom det andre og det tredje året?
Det betyr at vi kan starte med 800 kroner, gange med 1,15 for å finne prisen det andre året, gange på nytt med 1,15 for å finne prisen det tredje året og fortsette slik til vi kommer til det femte året:
Resultatet er at vi må gange 800 kroner med 1,15 totalt 5 ganger.
Legg merke til at når vi skal gange med 1,15 fem ganger, kan vi skrive dette som en potens:
Tilsvarende, dersom vi har prisen 1 609,09 kroner etter 5 prisoppganger på 15 %, kan vi regne oss tilbake til den opprinnelige prisen på 800 kroner ved å gjøre det motsatte, dele på vekstfaktoren opphøyd i 5:
Vi kan generelt si at vi ganger med vekstfaktoren når vi går framover i tid og deler når vi går tilbake i tid.
I oppgave 6 på oppgavesiden "Vekstfaktor og prosentvis endring" kan du se hvordan du bruker vekstfaktor når veksten ikke er lik i alle periodene.
Vi tar igjen utgangspunktet i jakka som koster 800 kroner der prisen skal stige med 15 %. Vi fant ut at vekstfaktoren når noe skal stige med 15 %, er 1,15. Vi ønsker nå å finne en formel for vekstfaktoren når noe skal stige med p prosent. Vi kan skrive vekstfaktoren 1,15 som
Vi kan derfor regne ut vekstfaktoren når noe skal øke med p prosent, som
En alternativ måte å komme fram til formelen på er å sette opp utregningen for den nye prisen på jakken og vise at vi må gange den gamle prisen med uttrykket
🤔 Tenk over: Hvordan tror du formelen for vekstfaktoren ser ut dersom noe skal synke med p prosent?
Du kan velge om du vil bruke formlene eller gjøre slik som i de andre eksemplene over når du skal finne vekstfaktoren. Formlene kan være nyttige i noen sammenhenger, for eksempel dersom du skal lage et program som skal regne med prosent.
Oppsummering
Når en størrelse øker med p %, er den nye verdien til størrelsen
Når en størrelse minker med p %, er den nye verdien til størrelsen