Hopp til innhold

Fagstoff

Brukeren og navigasjon

I en lineær fortelling har produsenten på forhånd laget en sti som du må følge. I en multilineær fortelling på nett kan du selv velge hvilken retning du vil fortsette i når du kommer til et navigasjonspunkt eller "veikryss".
Åtte ulike ikoner som kan brukes til interaktivitet. Grafikk.
Åpne bilde i et nytt vindu

Leser du bok eller tegneserie, er stien gått på forhånd, du beveger blikket fra øverst til venstre mot nederst til høyre, før du jevnlig blar videre til neste side. Og når du ser på film eller TV-serier, lener du deg godt bakover og tar inn filmen i den flyten den kommer.

Brukeren i brukergrensesnittet

Navigasjonen til brukeren står i sentrum når virkemidler og fortelleteknikker blir planlagt og brukt i digitale medier. Når du bruker en nettside, er du en aktiv bruker, enten du har et klart eller mindre klart mål for aktivitetene dine. Valgene dine vil likevel være avhengig av hvordan nettstedet er bygd opp og fungerer, enten det dreier seg om søkefunksjon, strukturering av innhold eller visuelt design.

Her har du et eksempel. Fortellingen er designet for at du skal kunne følge din egen vei gjennom den. Valgene dine har alt å si for hvordan fortellingen utvikler seg. Som et digitalt medium er internett designet slik at brukerne velger sine veier gjennom nettsteder og sider.

Brukergrensesnitt er skjermflaten og måten skjermen legger til rette for kommunikasjon med operativsystemet og programmer på. Skjermflaten er grensesnittet der brukeren styrer teknologien. Kjører du bil, er ratt, girspak, bremsepedal og kløtsj "grensesnittet" ditt mot motor og hjul, altså mot teknologien. Det er viktig at brukergrensesnittet fungerer godt mot teknologien, ellers fungerer ikke teknologien. Brukeren må på den ene siden forstå hvordan grensesnittet virker, og på den andre siden må grensesnittet fungere slik at brukeren forstår det.

Brukeradferd, brukeropplevelse og navigasjon

Når du bruker et nettsted, er det viktig at du vet hvor i nettstedet du befinner deg, og at mulighetene for hvor du kan gå videre, ikke er til å misforstå. Digitale medier er i stadig utvikling, og å fokusere på brukeradferd og brukeropplevelse er en metode for å sikre at brukergrensesnitt og teknologi fungerer som de skal.

Brukeradferd handler om hva brukeren faktisk foretar seg, mens brukeropplevelsen er hva brukeren føler. Brukeren kan bli frustrert og sint eller glad og tilfreds av å bruke et nettsted eller en app. Selv om brukeropplevelsen er positiv, er det ikke nødvendigvis slik at brukeradferden er ønsket adferd. Da må man inn og endre navigasjonen. Navigasjon er noe håndfast. Det er lenker, knapper, skrolling (vertikalt/horisontalt), funksjonen på knappene på en håndkontroll og så videre.

Typisk for brukergrensesnitt i en framstilling på nett er bruk av hypertekst. I en hypertekst kobles ulike nettsider eller dokumenter sammen ved hjelp av hyperlenker. Lenker kan være tekstbaserte eller visuelle. De kan peke til andre sider på nettstedet, eller de kan peke ut av et nettsted. Om lenken er intern eller ekstern, skal komme tydelig fram av nettdesignet.

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 08.12.2021

Læringsressurser

Brukeropplevelse og produksjon for nett