Hopp til innhold

Fagstoff

Utforsking av en interaktiv historie: Pus med støvler

Den interaktive historien om Pus med støvler har mange mulige hendelsesforløp. Se strukturen steg for steg.
Pus med støvler går ved hus i middelalder-stil. Bilde.

Nå skal du få se på strukturen i Pus i den magiske boka: fanget i et eventyr (2017). Den er regissert av Roy Burdine og Johnny Castuciano for Netflix. Starten har ruter-struktur der hvert valg har to alternativer, og når du har sett alternativ 1a (Sloss mot en gud) eller alternativ 1b (Kjempe mot et tre) ender du uansett opp samme sted: valg 2. Sånn fortsetter det videre til det fjerde nivået.

Interaktiv struktur i starten av Pus med støvler. Illustrasjon.

Fra symmetrisk ruter-struktur til en friere struktur

Fra valg 4 skjer det litt mer drastiske endringer. Følger du banen til 4a til venstre og videre. fortsetter ruter-strukturen i hovedsak der du kan innvirke noe på handlingen underveis, samtidig som historien følger en hovedtråd.

Hvis du går for 4b (Ond dronning) er du plutselig få steg unna slutten. Valg 5c (Dronningen) og 5d (Pinlig kyss) gir samme historie videre som langt nede i strukturen til venstre etter 4a (Kattepirat). Da går du helt ned til 11a (Ond dronning). Valgalternativene som tilbys her er de samme som under 4b, men det er litt ulike ordvalg; 12a (Dronning) og 12b (Kysse dronning).

Strukturen endres drastisk ved valg fire i fortellingen om Pus med støvler. Illustrasjon.

Mot slutten er det to ulike løp. Uten å røpe for mye, starter begge sluttene i samme miljø, men det er to ulike utganger. De lange, buede strekene som går fra 5c (Finne dronningen) og 5d (Pinlig kyss) går helt til 12a (Dronning) og 12b (Kysse dronning). For å få slutt 1 må du gå via 4b eller videre ved 11a. Går du for 11b (Slutten) kommer du til slutt 2.

Struktur slutten av Pus med støvler. To mulige slutter. Illustrasjon.

Oppgave

Hvordan vil du beskrive strukturen i "Pus i den magiske boka: fanget i et eventyr"?

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 06.01.2020

Læringsressurser

Flermedial historiefortellende journalistikk