Egenvurdering
Egenvurdering for emnet planlegging og vedlikehold av nettinnhold
Hvor godt kjenner du fagstoffet i emnet planlegging og vedlikehold av nettinnhold? Test deg selv.

Hva kan du om planlegging og vedlikehold av nettinnhold?
Jeg vet hva en iterativ prosess er.
Jeg vet hvorfor nettinnhold skal være tilpasset brukeren.
Jeg vet hvordan jeg tilrettelegger for brukertilpasning i egne produksjoner.
Jeg vet hvorfor det er lurt å ha en innholdsstrategi for nettsteder.
Jeg kan forklare kjernemodellen.
Jeg kan bruke kjernemodellen når jeg lager nytt nettinnhold eller redesigner noe som allerede finnes.
Kan du begrepene?
Nettdesign |
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan ikke tjene penger på bruk av dette innholdet.
- Du kan bare dele innholdet med samme lisens som det opprinnelige innholdet.
- Tittel: Webdesign enkel og trendy-utsnitt
- Opphaver: Sentavio
- Rettighetshaver: Distributør Shutterstock, Leverandør NTB
- Kilde: http://www.ntb.no
prototype (nettsider)
En prototype er modellen for en digital løsning slik den vil fungere før den blir produsert.
Prototypen kan være en tegning, ei skisse, en wireframe eller en klikkbar modell som viser hvordan en app kan se ut og fungere. Prototyper brukes til brukertesting i alle fasene av en produksjonsprosess. Testresultatene sier noe om hvordan løsningen kan forbedres for å dekke brukernes behov.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan ikke tjene penger på bruk av dette innholdet.
- Tittel: App prototype
- Opphaver: Fotograf ronstick
- Rettighetshaver: Leverandør PantherMedia, Leverandør NTB
- Kilde: https://scanpix.no/spWebApp/preview/panther/14165525
brukeropplevelse/UX (digitale medier)
Brukeropplevelse er den opplevelsen du har når du beveger deg på et nettsted, i en app eller i et dataspill.
Å skape en god brukeropplevelse er et sentralt mål for arbeid med design av digitale medier. Da må struktur og interaksjonsdesign (UX) virke sammen med den visuelle utformingen.
kjernemodellen (nettsider)
Kjernemodellen er et verktøy som brukes for å planlegge eller redesigne innholdet på sentrale nettsider, også kalt kjernesider.
Modellen fokuserer på brukeren og brukeroppgaver og forretningsmål til dem som står bak nettsiden.
Halland, A.G.U. og Halland, M.S. (2021). "Kjernemodellen – et praktisk verktøy for å lage bedre digitale tjenester". Kraft forlag.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan bare dele innholdet med samme lisens som det opprinnelige innholdet.
- Tittel: Kjernemodell lokalkino
- Opphaver: Illustratør Stina Åshildsdatter Grolid
- Kilde: Are Halland står bak kjernemodellen. Denne modellen tar utgangspunkt i modellen hans, men har noe ulik utforming. Kilde: Halland, A.G.U. og Halland, M.S. (2021). "Kjernemodellen – et praktisk verktøy for å lage bedre digitale tjenester". Kraft forlag.
brukeroppgave (nettsider)
En brukeroppgave er en handling som en bruker ønsker å utføre på en nettside, i en app eller i programvare. Det kan for eksempel være å finne informasjon om åpningstider og meny, å bestille bord eller avslutte et abonnement.
https://kjernemodellen.no/brukeroppgaver
innholdsanalyse av nettsted
En innholdsanalyse av et nettsted gir en oversikt over tilstanden til innholdet på nettstedet. Det blir som en slags vareopptelling, der du setter opp en oversikt over alt innholdet og vurderer kvalitet og relevans.
Etter at innholdsanalysen er gjort, kan innholdet på nettstedet forbedres.
Dalen, O. & Rønjum, E.H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan bare dele innholdet med samme lisens som det opprinnelige innholdet.
- Tittel: Innholdsanalyse nettside
- Opphaver: Illustratør Stina Åshildsdatter Grolid
innholdsstrategi (nettsider)
En innholdsstrategi kartlegger status for et nettsted, og hva målene for nettstedet er i framtida. Den er en plan med ansvarsfordeling, tiltak og tidsfrister for hvordan nettsiden skal oppnå framtidsmålene.
Dalen, O. & Rønjum, E.H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Tittel: Wireframe
- Opphaver: Fotograf baldiri
- Kilde: https://search.creativecommons.org/photos/aa440b4d-f0ac-4d1c-93da-8f837f1192f5
brukertesting (medieproduksjon)
Brukertesting er å teste ut løsninger og funksjonalitet på potensielle brukere underveis i en produksjonsprosess. Tilbakemeldingene brukes til å forbedre og tilpasse en løsning slik at den blir bedre egnet til brukerne. Brukertesting kan gjøres i alle stadier av en produksjonsprosess.
konvensjoner for nettdesign
Konvensjoner for nettdesign er regler og mønstre for design av brukeropplevelser. Det fins regler for både navigasjon og organisering av innhold.
Brukeren av ei nettside vil for eksempel forvente at det fins en logo øverst til venstre som en kan klikke på for å komme til forsida, at knapper og lenker er klikkbare, og at en kan klikke på kryss for å lukke en boks eller ei side.
https://ed.ndla.no/subject-matter/learning-resource/9200/edit/nb
iterativ prosess (nettdesign)
En iterativ prosess er en kontinuerlig prosess som handler om å designe og tilpasse en løsning eller et produkt med fokus på brukeren. Dukker det opp ny kunnskap om brukeren eller løsningen gjennom brukertesting, går designeren tilbake noen steg og gjør nødvendige tilpasninger. Slik fortsetter prosessen i en runddans.
Prosessen blir ofte definert med fem steg:
- Forstå brukeren.
- Definer problemet.
- Utvikle idéen.
- Lag prototype.
- Brukertest.
Interaction Design Foundation. (u.å.). Design Thinking. Hentet 23. februar 2022 fra https://www.interaction-design.org/literature/topics/design-thinking
kjerneside (nettsider)
Ei kjerneside er ei sentral nettside på et nettsted. Et nettsted kan bestå av svært mange nettsider, og det er normalt bare få sider som brukes ofte.
Eksempler på kjernesider på et nettsted kan være forside, søkeside, kontaktskjema, informasjon om bestemte tema eller FAQ (ofte stilte spørsmål).
Dalen, O. (2018). Effektiv nettskriving (2. utgave). Cappelen Damm Akademisk.