Rollespill: Ungdommens PFU
Rollespillet Ungdommens PFU ble lansert på NMD-Ung våren 2014. Spillet ble utviklet av
Trine Østlyngen
i samarbeid med Norsk Presseforbund og prosjektet
Kampanjen for journalistikken.
Kampanjen for journalistikken hadde som mål å bidra til at unge blir gode og kritiske mediebrukere gjennom kunnskap om kildekritikk, journalistisk metode og medieetikk.
Gjennomfør Ungdommens PFU i klassen
Nå er det din klasse som står for tur til å innta rollen som medlemmer i Pressens faglige utvalg. Bruk to til tre skoletimer.
Forslag til kjøreplan
Fordel rollene
Del klassen inn i grupper på tre elever. I hver gruppe skal en spille rollen som redaktør, en skal være journalist, og en skal representere allmennheten.Presentasjon av oppdraget
Presenter tre saker som skal opp til vurdering i PFU i nær framtid. Læreren har forberedt presentasjonen på forhånd, deler lenker til aktuelle saker, og forklarer hvilken sammenheng de ble lagd i.Gruppene setter seg inn i sakene
Gruppene setter seg grundig inn i hva sakene handler om, og hvilke argumenter som er brukt i klagene.Gruppene vurderer klagene
Hvilke paragrafer i Vær Varsom-plakaten er aktuelle i disse tre sakene?
Har klagerne rett, eller bør klagene avvises?
Hver gruppe lager en grundig skriftlig redegjørelse for sine vurderinger med henvisning til de presseetiske reglene.Gruppene legger fram sine vurderinger for klassen
Avstemning i Ungdommens PFU
Her stemmer alle i klassen ut fra sin overbevisning. Det er selvsagt mulig å avgjøre sakene ved håndsopprekning. Men kanskje blir det bedre stemning av å bruke røde og grønne ark for å vise om dere mener sakene er OK eller brudd på god presseskikk?
Aktuelle kilder
Rollespillet kan også gjennomføres i tråd med veiledningen på journalistikkampanjens hjemmesider: journalistikkampanjens side for Ungdommens PFU.