Journalistikk eller tekstreklame?
Regler som regulerer skillet mellom redaksjonelt stoff, innholdsmarkedsføring, reklame og sponsing, har Norsk presseforbund formulert i Vær Varsom-plakaten. I denne oppgaven skal du vurdere eventuelle overtramp.
Journalistikk er avhengig av tillit. Publikum skal være trygge på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.
Oppgave 1
Hva sier Vær Varsom-plakaten 2.6, 2.7 og 2.8 om forholdet mellom redaksjonelt stoff, innholdsmarkedsføring og reklame/sponsing?
Oppgave 2
Gi en vurdering av denne nettsiden fra nettavisen.no:
Hjernen svekkes tidligere enn antatt
- Er dette en redaksjonell artikkel, eller er det innholdsmarkedsføring eller tekstreklame? Begrunn svaret ditt med eksempler.
- I hvilken grad mener du at denne artikkelen er i strid med paragrafene i Vær Varsom-plakaten?
Oppgave 3
Gå inn på følgende nettsteder og gi en vurdering av i hvilken grad det er et tydelig skille mellom redaksjonelt stoff og ulike tjenester:
Relatert innhold
Nettside hos presse.no
CC BY-SASkrevet av Jan-Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 17.03.2021