Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Fortell med subjektivt kamera

Utforsk hvordan subjektivt kamera påvirker vår forståelse av en film, og produser egne opptak.

Oppgave 1

Se filmen Wheels (YouTube.com).

Hva oppnår filmskaperne ved å konsekvent bruke subjektivt kamera i denne filmen?

Oppgave 2

Velg a eller b.

Bilde av gutt i rullestol. Fugleperspektiv.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Lag en tilsvarende film på ett minutt, der du ved hjelp av subjektivt kamera viser hvordan verden oppleves for en person som har en funksjonshemming.

  2. Lag to filmscener, hver på 30 sekunder, der du bruker både perseptuell og konseptuell synsvinkel som virkemiddel.

    Se siden Subjektivt kamera (ndla.no) for mer informasjon om disse synsvinklene.

Filmscene 1

Nærbilde av ung kvinne og ung mann. Begge har solbriller på. De smiler og ser på hverandre. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Film et møte mellom en gutt og ei jente. Film deler av filmen fra jentas synsvinkel.

Filmscene 2

Film et møte mellom en gutt og ei jente. Film deler av filmen fra guttens synsvinkel.


Relatert innhold

Enkelte ganger ønsker vi å framheve hva karakteren i en film ser, tenker eller opplever. I filmspråket kalles det subjektivt kamera.

En historie kan fortelles på ulike måter: i første eller tredje person, med eller uten innblikk i hva personene tenker, med eller uten synlig forteller.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 14.11.2018

Læringsressurser

Filmproduksjon

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs

Kildemateriell