Hopp til innhold

Fagstoff

Teknikker for idéutvikling i medieproduksjon

Idéutvikling handler om å skape ideer, utvikle dem og løse problemer. I mediebransjen er idéutvikling et viktig ledd i planlegging av kommunikasjon og budskap.
En gutt med grublende ansiktsuttrykk skribler på et ark. I en tankeboble kverner flere tannhjul. Tegning.

Idéutvikling brukes i alt profesjonelt arbeid med medieuttrykk. En journalist kan ha nytte av idémyldring for å finne fram til interessante vinklinger i en sak.

I kommunikasjons- og reklamearbeid blir idéutvikling brukt i startfasen for å klargjøre følgende punkt:

  • Hvem er målgruppa?
  • Hva er budskapet?
  • Hva vil vi oppnå med kommunikasjonen vår?
  • Hvilken fortelling skal vi fortelle?

Lær deg en teknikk

Det finnes utallige teknikker for idéutvikling. Noen kan brukes individuelt, og andre egner seg best i samarbeid mellom flere. Ofte er det nyttig og nødvendig å kombinere ulike teknikker.

Her er noen teknikker som brukes i arbeid med medieproduksjon:

Brainstorming

Mester

Kleshenger

Finn en leder

Det er ikke uvanlig at en person blir bedt om å være leder, eller los, for idéutviklingsprosessen. Han eller hun passer på tiden, sørger for at stemningen er god, og at idéutviklingen blir dokumentert. Trygge, avslappede og lekne rammer for prosessen gjør at flere tør å komme med sine ideer.

Her er noen øvelser som kan gjøre gruppa tryggere på hverandre:

Bli-kjent-øvelser

Tre personer sitter på gulvet med ryggen til. Foran dem står en ung kvinne med bredt smil og holder hendene samlet foran kroppen i et entusiastisk kroppsspråk. Foto.

Relatert innhold


CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 17.02.2021

Læringsressurser

Produksjon og analyse