Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Fotostyling

Lag fire utstillinger med tanke på at de skal fotograferes for en butikk eller en kunde. Det kan være styling for et magasin eller en katalog, eller utstillinger som skal promoteres i sosiale medier.

LK20

Du skal lage fire fotostylinger eller oppsett. Det vil si at du skal lage små eller store utstillinger tilpasset oppdraget. Velg stil og målgruppe, før du eksperimenter med farger, komposisjon og bildeutsnitt.

Du skal bruke ting du kan låne eller har hjemme. Finn et egnet sted til oppsettet ditt. Det bør være en vegg bak, men du kan også fotografere ute.

Del 1: Analyser oppdraget

Bestem hvem som er kunden din, og hvordan fotoene skal brukes. Velg ei målgruppe for en fotokampanje, og finn en stil som passer til målgruppa.

Del 2: Finn gjenstander til utstillingene

Finn gjenstander du vil ha med i utstillingene dine. Tenk på hva slags stil og stemning du vil oppnå. Følgende elementer kan være med:

  • et møbel
  • ei grein
  • en vase, urne eller ei potte
  • et tekstil (for eksempel et stoff eller et skjerf)
  • bøker
  • pyntegjenstander
  • rekvisitter

Ta gjerne med andre objekter eller bytt ut noen av elementene, alt etter hva du har tilgjengelig.

Del 3: Eksperimenter og fotografer

Sett sammen ulike utstillinger. Lag spennende komposisjoner med høydeforskjeller, linjer og grupperinger. Finn gjerne inspirasjon fra bilder i magasiner eller på nettet.

Jobb med belysning og skyggevirkninger. Prøv ut dags- eller kveldslys og eksperimenter med en belysningskilde. Du kan bruke en enkel skrivebordslampe, lommelykt eller lignende.

Prøv ut ulike bildeutsnitt og fotografer fra forskjellige vinkler og perspektiver. Ta mange bilder og velg hvilke du vil bruke etterpå.

Del 4: Rediger bildene

Jobb med ulike bildeutsnitt, farger og lys. Velg de beste bildene fra fire ulike stylinger.

Del 5: Lag en presentasjon av hver av de fire stylingene

Presentasjonen skal inneholde beskrivelse av:

  • målgruppa
  • fargebruk
  • komposisjonsprinsipper
  • belysning
  • bildeutsnitt

Filer

Sist oppdatert 26.05.2020
Skrevet av Torhild Dahl Enoksen og Inger Gilje Sporaland

Læringsressurser

Foto