Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Jobb med bærekraftsmålene

Du skal her gå dypere inn i bærekraftsmålene for å forstå hva de handler om og hvordan de henger sammen.
Illustrasjon av to hender som holder planeten jorda.Foto

Bærekraftsmålene er FNs mål og verdens plan for å utrydde fattigdom og sult, sørge for utdanning og arbeid for alle, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene.

I løpet av disse oppgavene kan du bruke FN-sambandets side om bærekraftsmålene som din hovedkilde. Se likevel om du kan finne ut mer underveis ved å bruke andre kilder.

FNs bærekraftsmål (fn.no).

Oppgave 1

  1. Er det noen av bærekraftsmålene som påvirker deg personlig? Hvorfor?
  2. Finn ut hva Norge gjør for oppfylle bærekraftsmålene.

    Tips: Sjekk ut regjeringens temaside om bærekraftsmålene.

Oppgave 2

Dette er en litt større oppgave hvor alle i klassen skal jobbe utforskende med og gå i dybden på bærekraftsmålene.

Utforsk

Fordel bærekraftsmålene mellom dere i klassen. Det er 16 bærekraftsmål, i tillegg til et 17. som handler om hvordan man skal jobbe sammen for å nå de andre målene. Noen kan jobbe sammen mens andre må jobbe alene, men det er viktig at målene blir fordelt slik at alle blir jobbet med.

Du skal gå i dybden på det bærekraftsmålet du ha fått tildelt. Finn ut følgende:

  • Hva målet innebærer, og hvilke delmål som ligger under hovedmålet.
  • Hvordan er status per i dag på målet?
  • Hvordan kan man jobbe for å nå målet?
  • Er det noen land hvor man har kommet lengre eller kortere enn andre på dette målet?

Speed-date

Når dere er ferdige med å finne ut så mye som mulig om hvert enkelt bærekraftsmål, skal dere ha speed-date. Det gjøres ved at dere går rundt i klasserommet (eller utendørs om været er fint) og stopper ved minst fire andre personer. Da skal du fortelle så mye du kan om ditt bærekraftsmål, mens de du møter skal fortelle om sitt mål. På den måten kan du også kunne gå i dybden på flere av målene .

Diskuter

Etter speed-daten skal dere sammen diskutere hvordan bærekraftsmålene henger sammen.

CC BY-SASkrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 29.05.2020

Læringsressurser

Bærekraftig utvikling