Her blir dere kjent med FNs bærekraftsmål samtidig som dere får trent opp evnen til kreativitet og assosiasjonstenkning. Øvelsen er en fin start på en idéprosess hvor bærekraft er i fokus. Den gir også trening i å presentere.
Tid: 20 minutter
Instruksjon
- Gå sammen i grupper på fire eller fem elever.
- Se på oversikten over FNs bærekraftsmål og forklar kort for hverandre hva de er.
- To på hver gruppe skriver ned ett tall hver mellom 1 og 17.
- Det første tallet skal gruppa bruke til å velge bærekraftsmål. Det andre tallet bruker dere til å velge i slumpordlista nederst på siden.
- Bruk 3 minutter på å lese om bærekraftsmålet dere har fått, og til å diskutere hva dette målet faktisk betyr.
- Bruk 10 minutter på å diskutere dere fram til 4 ulike forretningsideer dere kommer på med utgangspunkt i bærekraftsmålet og slumpordet.
- Bruk 1 minutt på å presentere én av forretningsideene deres for klassen.
Refleksjon: Det er viktig å reflektere sammen over hva dere har gjort i denne øvelsen, hvorfor dere har gjort det, og hvordan dere kan bruke øvelsen i ulike sammenhenger. Sett av 4–6 minutter til dette, gjerne mer.
Eksempler på refleksjonsspørsmål:- Hva tenker dere at dere lærer av denne øvelsen?
- Hvorfor er det viktig å trene på kreativitet?
- På hvilken måte hjalp bærekraftsmålene dere til å komme på ideer?
- Hvordan kan dette være nyttig trening for arbeid med ulike prosjekter?
Hvordan og når kan denne øvelsen være nyttig i andre sammenhenger (på skolen, på fritida osv.)?
Slumpord | ||||
---|---|---|---|---|
1: ulv | 5: sjåfører | 9: eldre | 13: insekter | 17: politikere |
2: barn | 6: fugler | 10: flyktninger | 14: ungdom | |
3: fallskjerm | 7: kvinner | 11: helsepersonell | 15: isbreer | |
4: havet | 8: fisk | 12: urbefolkning | 16: lærere |
FNs 17 bærekraftsmål