Priskalkyle i frisørfaget
Tjenesteytende bedrift
En tjenesteytende bedrift selger tjenester. Som frisør kan du jobbe i en stor eller liten salong, du kan være ansatt i salongen, eller du kan drive den selv. Salongen må komme fram til en pris som dekker alle utgifter og gir lønn for håndverket. Vi skal i dette eksempelet bruke en såkalt selvkostkalkyle i en frisørsalong med fem frisører som er ansatt på fulltid.
Direkte kostnader
Direkte kostnader i en frisørsalong er alle produktene som brukes på kunden. For eksempel sjampo, balsam, kur, stylingprodukter, hansker, farge og andre kjemikaler. Det kan også være blomster, hårnåler, strikker eller annen hårpynt.
Indirekte kostnader
Indirekte kostnader er alle faste utgifter salongen har, som betales for hver måned eller hvert år. Husleie, strøm, telefon og internett er eksempler på indirekte kostnader. Lønn til de ansatte er en stor fast utgift.
Utregning av timepris ut til kunde
Utnyttelsesgrad – salgbare timer
Først må vi regne ut hvor mange salgbare timer frisørene i salongen har i året. En frisør jobber 7,5 timer per dag, men kan ikke bruke all tida på kundene. En vanlig utnyttelsesgrad er på 80 %. Utnyttelsesgrad er hvor stor del av arbeidstida man bruker på å utføre tjenesten, og som man kan ta betalt for, i løpet av en dag. Resten av tida brukes blant annet på rydding, vareplassering og på å svare på telefoner. Antall salgbare timer per dag (t/d) kan beregnes slik:
Salgbare timer per år for salongen
Ved fulltidsarbeid regnes et årsverk som 230 arbeidsdager per år (d/år). For ett årsverk kan antall timer salongen selger per år (t/år), beregnes slik:
Siden frisørsalongen har fem frisører, vil salongen da ha følgende antall salgbare timer per år (t/år):
Lønn og arbeidsgiveravgift
Med en årslønn på 410 000 kroner per frisør blir lønnsutgiftene slik:
Arbeidsgiveravgiften, som er en avgift til staten og kommer i tillegg til selve lønnsutbetalingene, varierer fra sted til sted. I de mest sentrale strøk av landet er den på 14,1 %.
Indirekte kostnader – beregning av sum
Kostnader per år | Kroner |
---|---|
Husleie inkl. telefon og internett | kr 300 000 |
Forsikring | kr 30 000 |
Regnskapsfører | kr 50 000 |
Avgift for musikk (Gramo/Tono) | kr 3 500 |
Strøm | kr 25 000 |
Kurs og faglig oppdatering | kr 30 000 |
Magasiner | kr 1 900 |
Kaffeavtale | kr 4 500 |
Lønn | kr 2 050 000 |
Arbeidsgiveravgift | kr 289 050 |
Kostnader | kr 2 783 950 |
Kostpris
Kostpris er det timeprisen må være for å dekke alle utgiftene. Da går ikke salongen med overskudd, men taper heller ikke penger. Vi finner kostpris ved å ta kostnader per år og dele på salgbare timer:
Timepris
Salongen ønsker en fortjeneste på 30 %. Vi legger på fortjeneste:
Timepris til kunden blir da 524,55 kroner per time uten merverdiavgift.
Spørsmål: Hvor kommer tallet 1,30 fra i utregningen over? Vis hvordan du regner det ut.
Forklaring
Tallet 1,30 er vekstfaktoren ved en prosentvis økning på 30 prosent.
Merverdiavgift (mva.) er en avgift til staten og er på 25 %.
Denne avgiften legger vi til timeprisen, som da blir slik:
Vi runder av timeprisen til 656 kroner per time.
Eksempel på utregning av pris på frisyre til forlover
Du har brukt 1,5 timer på kunden, inkludert planlegging. Du har valgt å bruke blomster i frisyren. Vi bruker påslagsmetoden til å regne ut prisene på de ulike produktene som er brukt.
Beskrivelse | Antall | Innkjøpspris per stk. uten mva. | Påslags-tall | Utsalgspris per stk. | Total utsalgspris inkl. mva. |
---|---|---|---|---|---|
Sjampo og stylingprodukter | 1 | kr 20 | 4 | kr 80 | kr 80 |
Blomster | 1 | kr 120 | 2 | kr 240 | kr 240 |
Arbeidspenger | 1,5 | kr 656 | kr 984 | ||
Sluttsum produkt | kr 1 304 |
Prisen på frisyren til forloveren blir 1 304 kroner.
Nedenfor kan du laste ned et regneark med utregningene.