Hopp til innhold
Fagartikkel

Idékart

Når du skal presentere en idé for en kunde, medarbeider eller for en lærer, er det viktig å visualisere idéen på en slik måte at andre enkelt kan få et innblikk i det du tenker. Idékart er en enkel, men samtidig konkret måte å visualisere idéer på.

Moodboard

Dette er et verktøy mange designere bruker for å hjelpe seg fram til et mest mulig helhetlig produkt. Når du skal lage et moodboard til en bestemt oppgave eller en bestemt idé, må du tenke på hva som er hensikten med dette. Er du i starten av en prosess og skal bruke moodboard som en type inspirasjon, må du kanskje på forhånd ha valgt deg et tema eller et materiale som du skal jobbe med. Er det et moodboard som skal komme på slutten av en prosess og fungere som en presentasjon, er det viktig å få fram stilen og følelsen til produktet.

Et moodboard kan du lage ved å klippe og lime for hånd, eller du kan jobbe digitalt. Målet med et moodboard er å sette en stemning for det konkrete produktet. Kanskje er det fargesammensetningen på en plakat, stemningen i et bilde eller trendene for sommeren.

Storyboard

Mange designere visualiserer ideen gjennom et storyboard eller et scenario. Dette er rett og slett en slags tegneserie, der en med enkle tegninger kan forklare hvordan produktet er tenkt å fungere. Et scenario er en situasjon der produktet er vist i bruk.

Materialkart

Når du skal visualisere et produkt der du har tenkt å ta i bruk flere ulike materialer, kan det være greit å lage et materialkart. Det er en oversikt over de materialene du har tenkt å bruke i produktet ditt. Målet er å vise hvordan de ulike materialene går sammen, med tanke på farger og overflater.

For å få et best mulig inntrykk av de ulike materialene er det best å samle dem ved å for eksempel lime dem på et ark, eller feste dem på en treplate. Det er viktig at den du visualiserer idéen for, kan se og kjenne på de materialene du har presentert.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Iselin Myklebust. Rettighetshaver: NRK
Sist faglig oppdatert 17.01.2019