Kampanje fra Forsvaret
Diskuter:
Hva vet dere om Forsvaret, og hvilke verdier forbinder dere med militæret?
Forsvaret lanserte kampanjen: "For alt vi har. Og alt vi er" for første gang i 2012. Foto, logo og verbaltekst ble brukt i seks ulike annonser. Senere har de brukt enda mer sammensatte uttrykk. I 2018 kom filmen Fantastiske ingenting, og i 2021 kom Det var en gang et land. I denne oppgava skal dere sammenligne en av annonsene fra 2012 med en av reklamefilmene.
Tekstgrunnlag:
Velg en av seks annonser:
PDF-filer er tilgjengelige på Kreativt Forum sin nettside: Omdømmekampanje Forsvaret (2012)
Velg en YouTube-video:
Fantastiske ingenting (2018) eller Det var en gang et land (2021)
Samarbeid i grupper på 4 elever.
Del 1: Valg av tekst og presentasjon av tekstene
Bli enige om hvilken annonse og hvilken reklamefilm dere vil analysere. Samarbeid om å beskrive avsender, budskap, formål med kampanjene, og hvem som er målgruppa for tekstene.
Del 2: Analyser tekstene hver for seg
To elever samarbeider om å analysere en annonse. Dere kan bruke dokumentasjonsverktøyet under som støtte.
De andre to elevene samarbeider om å analysere en av reklamefilmene. Bruk gjerne dokumentasjonsverktøyet under som hjelp.
Del 3: Hele gruppa samarbeider om å sammenligne de to tekstene
Gruppa presenterer analysene fra del 2 for hverandre.
Finn ut hva de to tekstene har felles, og hva som er ulikt. Bruk gjerne et venn-diagram til å systematisere.
Vurder hvordan valg av uttrykksmåter påvirker hvilke virkemidler som er brukt.
Hvilken av de to tekstene mener dere når best fram til målgruppa si? Begrunn svaret.
Del 4: Gruppa presenterer sammenlikninga av de to tekstene for klassen
Oppsummer sammenlikninga av tekstene i del 3.
Presenter hva dere fant ut, og hvordan dere vurderer kommunikasjonen i de to tekstene for resten av klassen.
Relatert innhold
En statisk tekst står stille, mens en dynamisk tekst er i bevegelse. Vi ser på hvordan dette påvirker bruken av virkemidler.
Reklame er et viktig hjelpemiddel for en produsent som ønsker å selge ei vare eller en tjeneste.
Velg om du vil skrive en retorisk analyse av annonsen eller reklamefilmen gruppa di valgte og bygg videre på gruppearbeidet. Bruk gjerne punkta under til å skape en god struktur i analysen din.
Den retoriske situasjonen
Når du skal gjøre rede for den retoriske situasjonen til en tekst, skal du vurdere den konteksten den kom ut i.
Hvem sier hva til hvem?
Presenter avsenderen, og hvordan de formidler budskapet sitt til målgruppa si.I hvilken anledning er teksten skapt?
Presenter konteksten. Flett gjerne inn begrepet kairos, der du vurderer tidspunktet teksten blir sendt ut og publisert i.
Appellformene: etos, patos og logos
Vurder hvordan virkemidlene i teksten kan kobles til de retoriske appellformene:
Etosappell
Innledende etos: Hva slags oppfatning har du av Forsvaret fra før? Begrunn hvorfor.
Avleda etos: Hva slag inntrykk får du av Forsvaret gjennom kampanjen? Styrker eller svekker de etosen sin? Begrunn hvorfor.
Endelig etos: Hva slags helhetsinntrykk av Forsvaret sitter du igjen med til slutt?
Patosappell
Hvilke virkemidler blir brukt til skape engasjement og til å spille på følelsene til mottakerne?
Logosappell
Har teksten saksinformasjon og argumenter som spiller på fornuft og sannsynlighet?
Hvordan er argumentasjonen bygd opp?
Er argumentasjonen holdbar og relevant?
Vurder topos
Topos handler om hvor avsender finner argumenter for å overbevise. Bruker Forsvaret oppfatninger det er enighet om som utgangspunkt for kampanjen sin?
Hvilke verdier og holdninger formidler kampanjen, og hvorfor har Forsvaret valgt å framstille det slik?
Deler du eller folk flest tekstens verdier og oppfatninger?
Er dette argumenter vi vanligvis tar for gitt, og går det an å se det på flere måter?
Konklusjon og vurdering
Oppsummer helhetsinntrykket av teksten.
Virker teksten overbevisende?
Når avsenderen mottakergruppa si?