Hopp til innhold
Oppgave

Banner til en utstilling om stilhistorie

Dere har fått i oppdrag å lage banner til en utstilling om stilhistorie. Sett deg inn i hva som kjennetegner perioden du skal lage banner til. Hvordan kan du få fram det som er typisk, ved bruk av farger, bilder og skrift? Jobb med å skape et helhetlig uttrykk som representerer perioden.

Oppdrag

Klassen skal lage banner til en utstilling om ulike perioder i stilhistorien. Bli enige om hvilke perioder dere vil ha med, og fordel hvem som tar ansvar for hvilken periode. Designet til banneret lages digitalt og skrives ut som plott i målestokk 1:1. Klassen bestemmer hvilken størrelse dere vil ha på bannerne. (Elevarbeidene under ble laget i 60 ganger 120 cm.)

Innhold:

Banneret skal inneholde:

  • navn på perioden
  • tidsrommet perioden dominerte
  • kort informasjon om perioden, gjerne i stikkordsform
  • bilder som illustrerer det typiske for perioden

Arbeidsprosess:

  1. Finn ut hva som kjennetegner perioden du skal lage et banner til.
  2. Velg en fargepalett som passer til perioden.
  3. Finn bilder som viser kjennetegn fra perioden. Pass på at bildene har en lisens som gjør at du har lov til å bearbeide dem.
  4. Lag minst tre designskisser til banneret. Tenk på grafisk design, typografi og komposisjonsprinsipper.
  5. Velg en av skissene, og jobb videre med designet i Illustrator eller et annet redigeringsprogram.
  6. Se på innholdet og designet sammen med læreren din, før du gjør banneret ferdig til trykk.
  7. Les korrektur og lagre fila som PDF før du får skrevet den ut.
  8. Skriv en vurdering av prosessen din og det ferdige banneret. Hvordan har du fått fram perioden i designet ditt?

Innlevering:

  • designskisser
  • ferdig banner
  • egenvurdering

Elevarbeid fra Vågen videregående skole

Relatert innhold

Fagstoff
Layout

En innføring i hva layout er, og hvordan man skaper sammenheng mellom de ulike elementene i en layout.

Fagstoff
Stilhistorie

Designere og håndverkere bør kjenne til utviklingen av faget sitt. Stilhistorie kan også inspirere til nyskaping.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Torhild Dahl Enoksen og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 26.01.2020