Viral markedsføring - Produktutvikling og skapende prosesser (DT-DTH vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Viral markedsføring

Sosiale medier er en viktig arena for markedsføring. Reklamebudskap spres her raskt og rimelig til riktig målgruppe. Er markedsføringen vellykket, sier vi at den er viral. Da sprer reklamen seg som et virus.

Siden 2000-tallet har annonsering på Internett økt på bekostning av tradisjonelle mediekanaler, som avisannonser og TV-reklame. Økningen er forventet å fortsette i lang tid, og markedsføring i sosiale medier øker mest.

Markedsføring gjennom sosiale medier er nemlig en effektiv og rimelig måte å treffe riktige målgrupper på. Ved å bruke sosiale medier kan bedrifter, organisasjoner og private aktører enkelt spre budskapet sitt til en stor gruppe mennesker.

Personlig tilpasset innhold

Stadig flere blokkerer nettannonser og web-bannere fra å dukke opp i nettleserne sine. Samtidig øker den bruken av sosiale plattformer som har som formål å ha samhandling og kommunikasjon med andre. Markedsførere vet å benytte seg av dette. Via sosiale medier kan kommersielle og ikke-kommersielle aktører skreddersy innhold til de rette mottakerne.

Siden sosiale medier består av personlige, interaktive plattformer, mottar ulike målgrupper ulikt innhold, avhengig av kjønn, alder og interesser. Reklamene du ser i din Facebook-feed, er for eksempel i stor grad basert på aktiviteten din på Internett, og de er et forsøk på å tilpasse innholdet til deg personlig.

Stopp og tenk!

Syns du reklamene du får servert i sosiale medier, passer til deg?

Reklamen oppleves som skjult

Det blir ofte rettet kritikk mot markedsføring i sosiale medier. Den går ut på at reklame kan oppleves som skjult, og dermed vanskelig å identifisere. I 2016 mente nesten en tredjedel av ungdommene i Barn og Medier-undersøkelsen at de noen ganger syntes det var vanskelig å vite hva som er reklame, på Internett, i blogger og på sosiale medier. Når du bruker sosiale medier, bør du derfor være bevisst hvordan ulike aktører kommuniserer, og kritisk vurdere avsenderens mål med innholdet.

Virkemidler

Den største forskjellen mellom tradisjonell markedsføring og sosiale medier er at de sosiale mediene gir brukeren muligheten både til å være mottaker av et budskap og til å bidra til å generere, publisere og dele innhold.

Bruken av sosiale medier har gitt markedsførere verktøy for å spre innholdet sitt til mange. To vanlige virkemidler som markedsførere benytter seg av for å nå sitt publikum på sosiale medier, er:

  • innhold som oppfordrer til handling
  • sponset innhold formidlet av personer med innflytelse

Du har sikkert blitt oppfordret mange ganger til å like og dele en side med andre. Markedsførere er ute etter alt fra en «like» til at mottakerne svarer på gitte oppgaver og konkurranser. Denne formen for markedsføring er svært effektiv, og brukes både av kommersielle, veldedige og private aktører for å gjøre driften av virksomheten lønnsom.

Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 19.09.2017