Hopp til innhold
Fagartikkel

Kreative faser i idéutvikling

Skal du lage et spennende produkt, må du ha en god idé. Men hvordan kan du skape og utvikle idéer? Idéutvikling deles gjerne inn i ulike kreative faser. Vi kan dele prosessen opp i en problemfase, en idéfase og en løsningsfase.

Problemfasen

Utforsk målgruppen, etterspørsel i markedet, og tenk nøye gjennom hva som er viktig for oppdragsgiveren. Definer hva som er målet med produktet eller bestillingen. I denne fasen er det viktig å sikre seg mest mulig informasjon.

Idéfasen

I denne fasen er det lurt å samarbeide med andre og bruke ulike kreative metoder. Denne fasen kalles også JA-fasen. Her er ingen idéer dumme. La fantasien løpe fritt, alt er lov!

Løsningsfasen

Nå er det tid for å være kritisk og kaste det som ikke skal brukes. Det betyr at du kanskje må gi slipp på noe du liker godt, for å kunne satse fullt på den idéen du tror vil fungere best for kunden og målgruppa.

I denne fasen skal du utvikle idéen videre, visualisere og synliggjøre den i form av skisser, stemningskart, materialkart, prototyper eller modeller som presenteres for en kunde eller oppdragsgiver.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Sist faglig oppdatert 13.02.2020