Et historisk tilbakeblikk på industridesign
Industridesign
De første industridesignerne finner vi i 1920-årenes USA. Da ble det viktig å kunne tilpasse seg ulike motebølger og gi egne produkter en fordel i forbrukermarkedet.
Industridesignerne jobbet innenfor flere områder. Noen utviklet hverdagsprodukter som skulle masseproduseres, som for eksempel briller, bestikk, lamper, støvsugere, tannbørster, radio- og fjernsynsapparater og ikke minst biler. Andre utformet produkter for profesjonell bruk, som jordbruksredskaper, gaffeltrucker, ulike typer håndverktøy og produksjonsmaskiner. En siste gruppe jobbet med utforming av gode offentlige rom.
Noen av pionerene
Internasjonalt er det særlig tre navn som framheves når det gjelder utviklingen av industridesign som en egen profesjon: Peter Behren, Raymond Loewy og Henry Dreyfuss
Peter Behren
Peter Beheren var en tysk arkitekt og kunstner som jobbet ved AEG-fabrikkene på begynnelsen av 1900-tallet. Han var altmuligmannen som tegnet fabrikklokaler, konstruerte produksjonsmaskiner, designet de produktene maskinene skulle lage og trykksakene som skulle bidra til å selge dem. Begrepet bedriftsprofil (corporate identity) tilskrives ham.
Raymond Loewy
Raymond Loewy var en fransk ingeniør som arbeidet i USA på midten av 1900-tallet. Han ble kjent for å omforme produktene slik at de både ble mer funksjonelle og vakrere. Dermed fikk de også en større salgsappell. Han fikk blant annet store oppdrag innen transportindustrien, og nytegnet både biler, tog og fly. Han var en stilistisk mester, og begrepet stilutvikling (putting on style) tilskrives ham.
Henry Dreyfuss
Henry Dreyfuss var utdannet scenograf, og var særlig opptatt av de brukerfunksjonelle sidene ved produktene. Han introduserte ergonomi i designfaget. Det vil si å tilpasse produkter til de menneskene som skal bruke dem. Dette ble et område som fikk fokus i de sosialdemokratiske skandinaviske landene på 1970-tallet.
Noen designikoner
Hvilke produkter kan så karakteriseres som typiske designikoner? Det er så mange at vi bare kan nevne noen få, men du har sikkert dine favoritter som du kan undersøke nærmere. La oss starte med Raymond Loewy og blyantspisserne hans fra 1933. De ser ut som om de er utviklet i en vindtunnel, med de samme formene som seinere preget bilene, flyene og togene han designet. Av Henry Dreyfuss’ allsidige arbeid kan vi nevne John Deere-traktorens A- og B-modeller fra 1938. John Deere er et av USAs eldste firmaer, etablert i 1837 av smeden John Deere i Vermont. Hundre år seinere hentet firmaet inn den kjente New York-designeren for å gi traktorer en ny utforming, slik at de kunne øke konkurransekraften i markedet.
Vespa
Vi kan også nevne Enrico Piaggio som i et Italia ødelagt av krigen, overtok en utbombet flyfabrikk fra faren sin. Han ga flyingeniøren Corradino D’Ascanio oppdraget med å utvikle et motorisert framkomstmiddel på to hjul som italienerne kunne ha råd til å kjøpe.
Historien vil ha det til at da Enrico Piaggio fikk se prototypen, utbrøt han: "Men det er jo en veps!" I april 1946 ble de første ferdige Vespa-scooterne sendt ut på markedet. De ble umiddelbart en stor suksess. En veps heter naturligvis Vespa på italiensk.
Lego
Enda mer utrolig er historien til den jyske snekkeren Ole Kirk Christiansen. I de trange mellomkrigsåra begynte han å lage minimodeller av de tingene han skulle lage i full størrelse for kundene i Billund og omegn. Det førte til etablering av en bedrift for produksjon av leketøy i tre, Lego (leg godt).
I 1949 startet produksjonen av små biter i plast (celluloseacetat), som kunne settes sammen og tas fra hverandre. Patentet ble ytterligere forbedret i 1958, og dermed var grunnlaget lagt for LEGO-klossene.
Ericofonen
Et av dagens viktigste industrielle design-produkter er mobiltelefonen. Mens de ennå bare brukte fasttelefon, utviklet industridesigneren Ralph Lysell i 1956 for LM Ericsson Ericofonen, et av modernismens virkelige designikon.