Hopp til innhold
Fagartikkel

Megatrender

I ordboka er megatrend forklart som en særlig framtredende (internasjonal) trend. Hva skal til for at vi kan kalle en trend for en megatrend, og hvilken betydning har megatrender for ulike næringer?

Hva mener vi med megatrend?

Når vi snakker om trender, dekker begrepet oftest mindre atferdsendringer som er mer interessante for dem som skal utvikle nye produkter, enn for dem som ønsker å analysere de store endringene i samfunnet. En megatrend forklares av John Naisbitt som «store sosiale, økonomiske, politiske og teknologiske endringer som finner sted sakte, men sikkert».

Trendforskning

John Naisbitt er en av verdens fremste trendforskere og skrev, sammen med Patricia Aburdene, bøkene Megatrends og Megatrends 2000. I 1982 beskrev de ti megatrender som de mente ville påvirke oss i et hundreårsperspektiv:

  • fra det industrielle samfunnet – til informasjonssamfunnet
  • fra tvungen teknologi – til høyteknologi / høy «touch»
  • fra nasjonalt basert økonomi – til verdensbasert økonomi
  • fra kort tidsperspektiv – til langt tidsperspektiv
  • fra sentralisering – til desentralisering
  • fra institusjonell hjelp – til selvhjelp
  • fra representativt demokrati – til deltakerdemokrati
  • fra hierarki – til nettverkssamarbeid
  • fra «nord» – til «sør»
  • fra enten–eller – til flere muligheter

Megatrender og utvikling

Flere av disse megatrendene er relevante når vi analyserer utviklingen. I teknologisk sammenheng er det veldig lenge siden 1982. Samtidig er det lett å se at John Naisbitt og Patricia Aburdene traff godt da de beskrev mye av det som allerede kjennetegner dagens viktigste trender.

Kilde

Naisbitt, J. (1982). Megatrends – The New Directions Transforming Our Lives. New York: Grand Central Publishing.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Kyrre Romuld. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 18.01.2019