Karakterutvikling på film
Protagonist, antagonist og konflikt
En protagonist, som oftest filmens hovedperson, har et tydelig mål som han eller hun aktivt prøver å oppnå. Antagonisten er noen eller noe som står i veien for protagonisten. Dette kan for eksempel være en skurk eller en storm. Jo mer motgang protagonisten får, jo større blir konflikten, og jo mer spennende blir det.
Karakterens egenskaper og behov
Karakterenes egenskaper blir synlige gjennom valg, gjennom handlinger og gjennom hvordan karakterene reagerer på motgang. Egenskapene til en karakter kan vises gjennom følelser, drømmer, utsagn, problemer eller gjennom relasjoner til andre karakterer. Et ondt menneske er for eksempel mye mer skummelt enn en stereotypisk skurk. Motstridende behov er med på å skape tydelige konflikter.
Karakterenes behov og ønsker er drivkraften i filmens enkeltscener og i historien som helhet. Eksempler på dette kan være:
- behov for å bli elsket
- behov for å få makt
- behov for å overleve
- behov for å fange skurken
- behov for å redde verden
- behov for å løse mysteriet
Forandring og vendepunkt
Historien drives framover av forandringer, og gjennom kampen mot noen eller noe som står i veien for karakterene. På denne måten skapes det forventninger og spenning hos publikum. Noen forandringer er så store at ting aldri blir som før igjen. Dette kalles vendepunkt eller «point of no return». Ofte forandrer hovedpersonen seg gjennom historien og lærer noe av opplevelsene. Men de trenger ikke alltid å ha lært meningen med livet. De kan ha gått fra å være singel til å få kjæreste, fra å være arbeidsledig til å bli vellykket forretningsmann, eller fra å være Bruce Wayne til å bli Batman.