Hopp til innhold
Dokumentarfilm

Sneakerheadz

Unge såkalte «sneakerheadz» har siden 80-tallet satt mye på spill for å få tak i det rette paret med sneakers. Filmen utforsker hvordan mote- og reklamebransjen har hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger.

Om filmen

Dokumentarfilmen Sneakerheadz viser hvordan lidenskapen for skotypen sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie. I filmen møter vi flere kjente personer fra sneakers-miljøet, både designere og skosamlere.

Filmen peker også på sneakerskulturens skyggeside. Ifølge filmskaperne skjer det om lag 1000 sneakers-relaterte drap hvert år. Mange av de drepte er unge mennesker som mister livet i forbindelse med overfall og ran av skoene de går med.

Fra butikk til Internett

Tidligere måtte sneakers-samlerne oppsøke de fysiske butikkene i de store amerikanske byene for å få kjøpt de skoparene de hadde lyst på. I dag foregår mye av handelen over Internett. Framveksten av Internett har også bidratt til at sneakerskulturen har gått fra å være et amerikansk fenomen til å spre seg globalt.

Hva er sneakers?

Sneakers er en skotype nært beslektet med tradisjonelle joggesko og tennissko. Ordet «sneaker» ble først tatt i bruk av reklamemannen Henry Nelson McKinney.

Utviklingen av skotypen startet på midten av 80-tallet, da Nike kom med nye sko som kombinerte sportsdesignet fra basketballsko med elementer fra såkalt gatekultur som hiphop og skating.

Relatert innhold

Oppgaver og aktiviteter
Oppgaver til filmen Sneakerheadz

Hvordan har mote- og reklamebransjen hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger?

CC BY-SA 4.0Skrevet av Tina Andersson. Rettighetshaver: Norgesfilm AS
Sist faglig oppdatert 21.06.2019