Lag samisk mat!
Informasjon om oppgaven
Denne oppgaven består av flere deler.
I teoridelen gjennomgår læreren teori om samisk matkultur, blant annet om historie, mattradisjoner, konservering og ernæring.
I den praktiske delen skal dere lage en samisk buffé ut fra oppskriftsheftet med samisk mat som dere finner under "Filer". Dere skal også dekke og pynte et bord. Oppdraget kan gjennomføres om høsten eller om våren, men husk å tilpasse rettene til årstida og til hva det er mulig å høste. Hvis noe må høstes, må dere legge inn tid til dette.
Til slutt kan dere reflektere over hva dere har lært om den samiske matkulturen.
Teoretisk del
- Læreren gjennomgår teori om samisk matkultur. Målet med disse timene er at dere skal få et lite innblikk i den samiske matkulturen.
Klassen deles inn i grupper, og dere får utlevert oppskriftsheftet. Gjør dere kjent med oppskriftene, og velg ut hvilke oppskrifter dere ønsker å lage på kjøkkenet.
Fordel arbeidsoppgavene, og skriv en arbeidsplan og bestillingsliste.
Sett eventuelt opp tid til høsting av aktuelle råvarer og pynt til bordet.
Filer
Forslag til inndeling av grupper på kjøkkenet
- Gruppe 1 står for bakst.
- Gruppe 2 produserer kaker, ost og desserter.
- Gruppe 3 lager varmmat.
- Gruppe 4 ordner servering og borddekking.
Praktisk del
- Jobb i gruppene og produser de forskjellige rettene på kjøkkenet.
Spisesalen/restauranten skal klargjøres og pyntes med samisk vri, og bordene skal dekkes til at alle skal spise.
Sett rettene på en fin buffé, og presenter maten for hverandre.
Smak på hverandres retter.
Refleksjonsdel
Hvordan synes dere den samiske maten smakte?
Er det store forskjeller på den tradisjonelle samiske og den tradisjonelle norske matkulturen? Hva er likt, og hva er ulikt?
Er det viktig å ta vare på gamle mattradisjoner?Hvorfor/hvorfor ikke?
I den samiske kulturen er det viktig å bruke hele dyret etter slakting, utnytte hele råvaren og å høste sesongvarer fra naturen. Hvor bærekraftig mener dere denne tankegangen er i dagens samfunn?