Hopp til innhold

Forelesning og presentasjon

Kostrådene fra helsemyndighetene

Det du spiser, påvirker helsa di. Helsedirektoratet har gitt ut råd til den norske befolkningen for å opprettholde god helse og for å forebygge livsstilssykdommer. Det anbefales at de fleste, både barn, ungdommer, voksne, gravide, ammende og eldre, følger disse rådene.

LK20LK06

Kostrådene kan også gjerne følges hvis man har økt sykdomsrisiko som høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Ved spesielle tilstander (sykdommer) kan det være behov for tilpasset kost.

Kostrådene kort oppsummert

Spis mer av dette:

  • grønnsaker

  • frukt

  • bær

  • fisk og fiskeprodukter

Spis mindre av dette:

  • rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt

  • salt og matvarer med mye salt

  • sukker, brus, saft og godteri

Velg disse matvarene:

  • grove kornprodukter i stedet for fine

  • olje og myk margarin i stedet for smør

  • magre meieriprodukter i stedet for fete

  • vann i stedet for saft og brus

I tillegg bør du spise variert og være i fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag.

Rådene bygger på forskning

De tolv kostrådene bygger på solid forskning og er utarbeidet i nært samarbeid med og vedtatt av Nasjonalt råd for ernæring, og rådene om fysisk aktivitet er i tråd med rådene fra Nasjonalt råd for fysisk aktivitet.

De 12 kostrådene
  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (fem om dagen).
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  6. Spis fisk til middag to til tre ganger i uka.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin framfor hard margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.
En kvinne sitter ved et bord og spiser salat og drikker appelsinjus. Foto.

Gjennom et variert kosthold får du i deg alle næringsstoffene kroppen din trenger. På den måten kan du få god helse samtidig som du reduserer risikoen for sykdom.

Kilder

Helsenorge. (2019, 17. desember). Helsedirektoratets kostråd. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/

Nasjonalt råd for ernæring. (2011, januar). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag (IS-1881). Helsedirektoratet. https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag/

Sist oppdatert 07.01.2022
Skrevet av Unni Kulhuset Granheim

Læringsressurser

Ernæring, helse og livsstil