Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Merking av uemballert mat

Merking av uemballert mat er viktig for forbrukerne. I denne oppgaven lærer du om hvordan merking skal gjøres, og får praktisert kunnskapen din. Oppgaven kan passe til ei økt på tre timer.
Ung kvinne i dagligvarebutikken. Hun står ved en handlevogn og ser på emballasjen til en yoghurt som hun har tatt ut fra hylla. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forberedelse

Les reglene for allergenmerking eller gjennomgå reglene sammen med lærer før oppgaven utføres. Her kan du lese om merkingen.

Det skal alltid angis når matvarer inneholder noen av disse råstoffene:

  • korn som inneholder gluten
  • skalldyr
  • egg
  • fisk
  • peanøtter
  • soyabønner
  • melk
  • nøtter
  • selleri
  • sennep
  • sesamfrø
  • sulfitt
  • lupin
  • bløtdyr

Bruk mobiltelefon eller et ark og skriv opp de 14 ulike allergenene som det er krav om skal merkes på all uemballert mat. Ta med deg dette notatet når du går ut og er merkedetektiv.

Gjennomføring

Gruppe 1. Ferskvareavdeling eller brødavdeling

Gå til nærmeste matvarebutikk og velg deg ut noen produkter fra ferskvare- eller brødavdelingen. Studer merkingen og ta gjerne bilder hvis bedriften tillater dette.

Alle produkter som inneholder ett eller flere av de 14 allergener, skal i all uemballert mat være merket. Merkingen skal være synlig for kundene, slik at de slipper å spørre betjeningen.

Har de uemballerte varene riktig merking? Du kan for eksempel se på de ferdige rettene i ferskvareavdeling eller på ulike brød og kaker uten emballasje. Hvordan har de merket produktene?

Gruppe 2. Restaurant, kafé eller kantine

Gå til nærmeste kafé eller kantine og velg deg ut noen produkter eller en meny. Studer merkingen og ta gjerne bilder hvis bedriften tillater dette.

Alle produkter som inneholder ett eller flere av de 14 allergenene skal i all uemballert mat være merket. Merkingen skal være synlig for kundene slik at de slipper å spørre betjeningen.

Er menyen eller rettene merket etter gjeldende regler? Hvordan har de merket menyen eller rettene?

Oppsummering

  1. På slutten av timene skal gruppene legge fram resultatet av oppgaven.
  2. Diskuter konsekvenser av feilmerking av matvarer.
CC BY-SASkrevet av Unni Kulhuset Granheim.
Sist faglig oppdatert 07.12.2022

Læringsressurser

Emballering og merking