Sanseløype
Læreren har på forhånd blandet ut noen løsninger av sukrose (søt), natriumklorid (salt), sitronsyre (sur) og koffein (bittert) i vann i forskjellige konsentrasjoner. Den samme smaken kan gjerne blandes i flere begre med ulik styrke. Merk drikkebegrene med tall, og del ut til elevene. Hver elev må også ha rent vann til skylling av munnen etter hver prøve. Elevene får så et skjema der de krysser for hvilken smak de gjenkjenner.
Smaksprøve nr. | Søt | Sur | Bitter | Salt | Notater |
---|---|---|---|---|---|
1 | x |
Gå gjennom fasiten, så kan elevene se hvor mange de klarte å gjenkjenne. Finnes det en supersmaker i klassen?
Læreren legger små biter av forskjellige matvarer i en beholder som dekkes med aluminiumsfolie. Stikk hull i folien, slik at elevene kan lukte, men ikke se matvaren. Merk beholderne med tall, og la hver enkelt elev få lukte og skrive ned det de assosierer med lukta. Hvor lett er det å gjenkjenne en matvare på lukta uten å kunne se den?
Læreren deler opp små biter av epler, og deler ut to biter til hver elev. La hver elev holde seg for nesa mens de smaker på den første eplebiten. La så elevene fjerne hånda fra nesa og smake på den andre biten. Var det noen forskjell på hvordan eplet smakte?
I denne oppgaven skal elevene undersøke om samme type mat smaker likt i to forskjellige rom med ulik lyd og lys. Læreren må på forhånd ha gjort klar to rom. Det ene rommet har dempet belysning og rolig musikk. Det andre rommet har sterk belysning og rask, oppløftende musikk. Smaker den samme maten likt eller forskjellig i de to rommene?