Oppgave
Pøbler
Hvordan kan marginalisert ungdom bli bedre integrert i samfunnet? Pøbelprosjektet ble startet i Stavanger i 1997 og jobber for å få ungdommer tilbake i jobb eller utdannelse. De gjennomfører et seks ukers langt kurs og følger opp ungdommene i ettertid. Vi ser en film om prosjektet og diskuterer.
Før dere ser filmen, diskuter følgende:
- Hva forbinder dere med ordet «pøbler»?
- Hvorfor tror du de har valgt å kalle det «Pøbelprosjektet»?
- Hvis dere skulle ha laget et seks ukers kurs for å få marginaliserte ungdommer tilbake i jobb eller utdannelse, hva ville dere ha fokusert på å lære dem?
Se filmen og svar på de følgende spørsmålene:
- Var det noe som overrasket deg i filmen? Begrunn svaret.
- Hva var noen av årsakene til at ungdommene i filmen ble marginalisert?
- Hvordan jobber Pøbelprosjektet for å inkludere ungdommene i samfunnet?
- Når marginalisering på ett område leder til marginalisering på andre områder, sier vi marginaliseringen er kumulativ. Finn eksempler på at ungdommene i filmen blir utsatt for kumulativ marginalisering, og forklar hvordan de ulike formene for marginalisering kan ha virket sammen.
- I Pøbelprosjektet får ungdommene praktisk kunnskap og ferdigheter, og de møter klare og tydelige krav og forventninger. De jobber også med å opparbeide en bedre selvfølelse og gode relasjoner til de andre ungdommene i gruppa og de voksne på kurset. Reflekter over hvordan disse faktorene virker sammen, og hvorfor det er viktig å jobbe med dem samtidig for å kunne lykkes med et slikt prosjekt.
- Pøbelprosjektet har lykkes med å få flere ungdommer i arbeid som tidligere kanskje ville ha droppet ut av skolen. Diskuter hvordan man kan endre den norske skolen for å gi et bedre tilbud til de ungdommene vi møter i filmen.
Velg en av personene i filmen. Skriv et refleksjonsnotat om hans eller hennes vei inn i og ut av en marginalisert posisjon. Ta gjerne utgangspunkt i følgende spørsmål:
- Hva var de viktigste årsakene til at han eller hun ble marginalisert?
- Hva slags hjelp fikk han eller hun på kurset som hjalp dem videre? Begrunn svaret.
- Hva kan han eller hun gjøre selv, og hva slags oppfølging og hjelp har han eller hun behov for videre framover?
- Hvilke ulike teorier om sosiale avvik og marginalisering kan du bruke for å belyse hans eller hennes situasjon?
Relatert innhold
Fagstoff
Årsaker til kriminalitet og marginaliseringHvorfor bryter noen mennesker normer og regler og ender opp i ytterkantene av samfunnet? Ulike teorier om sosiale avvik og marginalisering gir ulike svar.
Fagstoff
Hva er marginalisering?Marginalisering er en prosess der enkeltindivider eller grupper blir skjøvet ut i ytterkantene (marginene) av samfunnet.