Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Anvende kilder kritisk i argumentasjon og drøfting

Du skal her jobbe med det du har lært om kilder og kildeføring. Oppgavene handler om å parafrasere, føre kilder og diskutere teorier. Eksemplene er hentet fra teorier om kriminalitet.
Tre unge personer sitter rundt et bord og arbeider. På bordet er det PC-er, bøker og notatblokker. En noterer, en ser på mobiltelefonen og en leser i en bok. Foto.

Oppgave 1: Innhente informasjon

Du skal nå innhente informasjon om tre ulike teorier som omhandler årsaker til kriminalitet. Disse teoriene er

  • stemplingsteorien
  • teorien om subkulturer/delkulturer
  • kriminell innovasjon (Robert Merton)
  1. Sett deg inn i tips til søkestrategier som du finner i Verktøykassa her på NDLA. Nederst på denne siden finnes det også et skjema som du kan laste ned og bruke i søkene dine.
  2. Vær kildekritisk, og ikke minst noter ned kildene du bruker. Du skal i en senere oppgave øve på å føre kildene i APA-stil. Oppsummer de tre teoriene med to til tre setninger (parafraser) og før deretter kilden(e) du har valgt å bruke. Lag også en litteraturliste som du skal få bruk for senere.

Oppgave 2: Sammenlign dine funn med funnene til en medelev – kildekritikk

  1. Har dere brukt samme kilde(r)? Hvorfor / hvorfor ikke?
  2. Argumenter for hvorfor du har valgt akkurat disse kildene. Partneren din skal gjøre det samme. Hvis dere har valgt samme kilder, diskuter hvorfor dere har endt opp med disse.
  3. Bruk TONE til å sjekke om kilden er troverdig og passende til ditt bruk. Du kan bruke skjemaet under til hjelp.
  4. Sammenlign TONE-skjemaet dere har fylt ut.

Troverdig

Objektiv

Nøyaktig

Egnet

Hvem er forfatter?

Hvem er avsender?

Hvem står bak siden?

Hva er hensikten til forfatteren?

Er informasjonen nøytral?

Stemmer informasjonen med det du vet fra før?

Finner du skrivefeil eller slurv?

Når ble kilden sist oppdatert?

Oppgir forfatteren kilder?

Hvem er målgruppen for kilden?

Passer kilden til mitt bruk?

Er kilden enkel å bruke og lett tilgjengelig?

Oppgave 3: Gruppediskusjon og argumentasjon

  1. Gå sammen i grupper på tre. Hver enkelt i gruppa skal representere en av teoriene om årsaker til kriminalitet.
  2. Hver av dere skal presentere "sitt" eget syn på årsaker til at individer gjør kriminelle handlinger. Du må da redegjøre for den teorien du har valgt. Ta tida og bruk cirka ett minutt hver.
  3. Deretter får hver av dere muligheten til å argumentere for at nettopp deres teori forklarer årsaker til kriminalitet best.
  4. Oppsummer til slutt:
  • Var det vanskelig å bare skulle argumentere for ett syn?
  • Hva mister man når man bare ser handlingen fra ett perspektiv / én teori?
  • Hvorfor er denne metoden også fin å bruke før man går i gang med en drøftende fagartikkel?

Oppgave 4: Fordypningsoppgave – å skrive fagartikkel

Du har nå jobbet med å samle inn kilder, å være kildekritisk og å bruke kildene i muntlig argumentasjon.

Som en fordypningsoppgave skal du nå bruke all informasjonen du har samlet inn, til å skrive en fagartikkel om årsaker til at individer blir kriminelle. Bruk det som kom fram i debatten til å drøfte de ulike teoriene, og bruk de kildene som du har funnet, aktivt i teksten. Husk å skrive en innledning som beskriver temaet og en konklusjon som oppsummerer det du har kommet fram til. Bruk faglige begreper fra temaet sosiale avvik, og ikke minst vær kritisk og etterrettelig i kildebruken din ved å bruke APA-stilen.

CC BY-SASkrevet av Ida Nerbu Baalsrud.
Sist faglig oppdatert 12.01.2021

Læringsressurser

Sosiale avvik