Hopp til innhold
Oppgave

Rydd i mappestrukturen!

En ryddig mappestruktur gir god oversikt over dokumentene dine. Det er også lurt å gi dokumentene navn som gjør det enkelt å søke i mappene.

Oppbevaring av digitale dokumenter

Logisk arkivering og ryddig oppbevaring av digitale dokumenter er like viktig som å ha det ryddig i skoleveska eller i en perm med løse ark. Det er heller aldri for sent å begynne ryddeprosessen. I denne oppgaven skal du rydde og reflektere over hvordan strukturen din skal være, og over hvilke navn du skal bruke på dokumentene.

Først må du bestemme deg for hvor du vil lagre dokumentene dine. Det finnes mange ulike skylagringstjenester du kan bruke, som OneDrive og Google Disk. Fordelen med skylagring er at filene ikke ligger fysisk på pc-en, så de vil ikke gå tapt selv om det skulle skje noe med pc-en din.

Oppgave

  1. Lag en mappestruktur. Først lager du en mappe som heter "Skole", og en mappe som heter "Privat". I skolemappen lager du mapper for alle fagene. I fagmappene kan du ha mapper som "Innlevering", "Utlevert materiell" og for eksempel "Prosjekter".

  2. Gi dokumenter nye navn. Noen lagrer dokumenter uten å gi dem navn det er mulig å søke på. Når du er i gang med å flytte dokumenter, kan du også gi dokumentene nye navn, eller du kan slette det du ikke får bruk for. Bruk gjerne navn som for eksempel "Innlevering budsjettoppgave". Når du søker på "innlevering", får du opp alle filer med innlevering i navnet, og du finner raskt den filen du leter etter.