Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Halloween i naturfag

Halloween er ei høytid som er full av spennende muligheter for å jobbe med naturfag. Her har vi samlet noen forslag til aktiviteter. Kanskje dere blir inspirert til å lage en halloweendag på skolen?
Ordet NDLA skrevet med noe som ser ut som ferskt blod med blodsprut rundt. En skalpell er plassert delvis over skrifta. Bladet på skalpellen har samme farge som teksten. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Blodig skrift

Lag "ekte" filmblod med kun to ingredienser, og skriv en beskjed til en "god venn". Se oppskrift i forsøket om blodig skrift.

For å koble blodsølet til læreplanen i naturfag, kan dere lage et blodig åsted, gå inn i rollen som åstedsgranskere og diskutere bruk av DNA-analyser av biologiske spor. Les mer om dette i Demoforsøk: DNA-profiler.

Aktuelt mål i læreplanen: gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

Ekte blod

Finger med bloddråpe holdes over liten glassplate. Foto.

Filmblod er vel og bra, men når vi har naturfag, har vi faktisk en faglig begrunnelse for å bruke ekte blod også!

I dette forsøket skal dere undersøke blodets sammensetning og studere hvordan blodceller oppfører seg i ulike miljøer: Forsøk: Vi undersøker blodet.

Aktuelt mål i læreplanen: utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram

Slim

Slim må til for å markere denne høytida på en god måte, ikke sant? Dette slimet kan dere lage av ingredienser som er lette å få tak i: Forsøk: Lag slim.

Aktuelt mål i læreplanen: utforske og gjøre rede for sammenhenger mellom kjemiske bindinger og egenskaper til ulike stoffer

Skjelett

Ung jente med notatblokk studerer et skjelett. Foto

Print ut deres eget 3D-skjelett. Bruk det til å jobbe med skjelett, muskler og bevegelse – og til pynt, selvsagt!

Filene dere trenger, kan dere laste ned fra Mr Bones -- Articulated Skeleton på nettsida Thingiverse.

Forslag til utvidelser:

  • Bruk dioder og lag lysende øyne til skjelettet.

  • Lag ei lyslenke som en modell for fordøyelseskanalen. Klarer dere å programmere lenka slik at lyset viser vei ned gjennom fordøyelseskanalen?

Aktuelt mål i læreplanen: vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener

Gresskar

Fem forskjellige typer gresskar av ulike størrelse og farge. Et avlangt gresskar er delt i to så frøene inni kommer til syne. Foto.

Gresskar kommer opprinnelig fra Amerika, og arkeologiske funn viser at de amerikanske urfolkene dyrket gresskar for 5000–6000 år siden. Gresskar har et tykt, hardt skall som kan være glatt, knudrete eller med langsgående riller. Fruktkjøttet er gult til oransje, fast og søtt.

Gresskar er proppfulle av beta-karoten, kalium og kostfiber. Beta-karoten blir omdannet til vitamin A i kroppen, dette vitaminet er bra for huden og synet. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk, mens kostfiber er bra for fordøyelsen.

Les mer om gresskar og få tips til hvordan dere kan lage gresskarlykt i artikkelen om gresskar.

Aktuelt mål i læreplanen: gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

Gresskar + elefanttannkrem

Gresskarlykter er obligatorisk til halloween, men hvorfor ikke ta gresskaret til et nytt nivå med det klassiske elefanttannkremforsøket?

Skjær ut gresskaret slik du vil ha det og gjennomfør elefanttannkremforsøket med kolber og begerglass oppi gresskaret. Se framgangsmåten i Demoforsøk: Elefanttannkrem.

Her bruker de en litt annen oppskrift, men prinsippet er det samme som i forsøket over. Se videoen How to make foaming pumpkin på YouTube.

Aktuelle mål i læreplanen:

  • utforske og gjøre rede for sammenhenger mellom kjemiske bindinger og egenskaper til ulike stoffer

  • utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram

Hylende seigmenn og -damer

Seigmann med fortvilet ansiktsuttrykk holdes inn i flamme. Illustrasjon.

I dette forsøket skal dere "plage" en seigmann eller seigdame. Dere skal observere hvordan hen reagerer, og forsøke å forklare reaksjonen.

Blir grufulle hyl og skrik?

Demoforsøk: Hylende seigmann

Aktuelle mål i læreplanen:

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • utforske egenskaper og reaksjoner til noen organiske og uorganiske karbonforbindelser, gi eksempler på anvendelser og gjøre rede for karbonets betydning for livet på jorda

Kilde

Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i naturfag (NAT04-01). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 17.10.2022

Læringsressurser

Læringsråd