Vi er alle eksperter!
Euromonitor har i en undersøkelse kartlagt de ti viktigste forbrukertrendene i 2022. Ifølge denne undersøkelsen blir vi forbrukere stadig klokere, og vi er alle eksperter. Vi stoler på varepraten oss forbrukere imellom – faktisk mer enn vi stoler på bedriftenes hjemmesider. En annen undersøkelse fra 2018 viser at hele 86 prosent av forbrukerne leser minst ti omtaler fra andre før de bestemmer seg for å kjøpe et produkt. [1]
De ti viktigste forbrukertrendene i 2022 fra blog.euromonitor
Opprett en padlet.
I denne oppgaven skal du innhente informasjon om et produkt og presentere informasjonen i en padlet.
Del 1:
Trend: Vi blir klokere – vi er alle eksperter!
- Velg deg ut et produkt (for eksempel et hotell, en restaurant eller en pulsklokke).
- Gå til produktets hjemmeside, og finn informasjon om produktet.
- Åpne padleten din, og lim inn informasjonen.
- Google deretter "erfaringer med [produktet du har valgt]", og velg deg ut noen kundeomtaler.
- Lim disse inn i det samme dokumentet. Er det mange ulike meninger? Hva blir mest kommentert?
- Tenk etter: Ville du kjøpt produktet basert på omtalene?
Del 2:
Trend: Vi vil ha det nå!
- Fortsett i samme padlet og med det samme produktet du valgte i del 1.
- Gå tilbake til produktets hjemmeside. Hvilke betalingsløsninger tilbyr bedriften? Lim informasjonen inn i padleten.
- Lag en oversikt over de ulike betalingsløsningene, med rentesatser, i padleten. Hva betyr det for kundene at bedriften tilbyr ulike betalingsløsninger?
- Diskuter fordeler og ulemper med forskjellige betalingsløsninger i klassen, og bli enige om hva som er de viktigste fordelene og ulempene. Disse legger dere inn i padletene deres.
Når alle har gjort oppgavene, kan dere gå gjennom padletene deres sammen. Diskuter funnene deres. Hva betyr informasjonen dere har funnet, for dere som forbrukere?
Relatert innhold
Hvordan kan trender i forbrukermarkedet vise hva som blir populært eller ikke over tid?