Kanaler, måling og valg av kanaler - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Kanaler, måling og valg av kanaler

De aller fleste av oss er i kontakt med flere kanaler hver dag. Hver gang vi bruker tid i sosiale medier, ser på tv, besøker et nettsted eller hører podkast, oppsøker vi en kanal. Slike kanaler – og det vi kan måle fra aktiviteten der – bruker vi i planleggingen og utførelsen av markedsaktiviteter.

Hva er en kanal?

Med kanal i denne sammenhengen mener vi en markedsføringskanal. Det er en forbindelse mellom bedriften som sender og personen som mottar et budskap. Kanaler er altså forskjellige medier vi kan bruke til å kommunisere med kundene våre eller potensielle kunder i målgruppene våre.

Det finnes mange ulike kanaler

  • tv, nett-tv og YouTube
  • radio og podkast
  • sosiale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat
  • nettsider og blogger
  • influensere
  • nyhetsbrev på e-post
  • postkassereklame
  • telefon
  • papiraviser og nettaviser
  • messer og konferanser
  • reklameplakater i offentlige rom

Hvilke kanaler skal vi velge?

Det er mange kanaler å velge mellom, og det kommer stadig nye til. Hvilke kanaler vi skal velge, er avhengig av flere forhold:

  • I hvilke kanaler finner vi målgruppene våre?
  • I hvilke kanaler når vi flest i målgruppene til en lavest mulig pris? Hvor får vi mest igjen for pengene?
  • I hvilke kanaler kan vi forvente å få best respons på aktivitetene våre?

Her finnes det ingen fasit. Medievanene våre endrer seg hele tida. Det som var en god kanal for å nå yngre brukere i går, er kanskje den beste kanalen for en mer voksen aldersgruppe i morgen. La oss se på et eksempel med tall fra Ipsos SoMe-tracker:

  • I fjerde kvartal av 2016 var det blant personer i Norge over 60 år kun 23 prosent som hadde en profil på Snapchat.

  • I 2017 hadde andelen i samme aldersgruppe økt til 33 prosent.

  • I 2019 hadde andelen økt til 41 prosent.

Tallene viser en økning på 64 prosent i løpet av tre år i denne aldersgruppen. Det forteller oss noe om hvor raskt medievaner kan endre seg.

Utvikling i bruk av sosiale medier

Tallene i tabellen under er hentet fra Ipsos’ SoMe tracker. Andelen i befolkningen over 18 år med profil på tjenesten ("Profil") vises for hvert år. For årene 2021 til 2023 vises i tillegg daglig bruk ("Bruk") i befolkningen over 18 år.

SOme-vaner i Norge, 2016–2023. Tall i prosent fra Q4

Sosialt medium

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Profil

Profil

Profil

Profil

Profil

Profil

Bruk

Profil

Bruk

Profil

Bruk

Facebook

81,6

85,6818283826582678265

Messenger

704373477548

Snapchat

54,9

59,8596364644365506752

Instagram

44,9

54,4525860623962396643

YouTube

37,8

42,1404542462945304828

Twitter / X

27,3

29,42427272792810279

Pinterest

15

20182425251225132813

LinkedIn

29,2

29,8282829281527123014

TikTok

211430212919

Kanaler og målgrupper

Gjennom markedsundersøkelser og statistikk fra de ulike kanalene kan vi følge med på hvordan folks medievaner og brukeratferd endrer seg. Dette kan hjelpe oss med å velge riktig kanal for å nå målgruppene våre.

Statistisk sentralbyrå og Norsk mediebarometer

Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomfører årlig en undersøkelse av folks medievaner. Den kalles Norsk mediebarometer. Her finner vi mye informasjon om folks medievaner. Vi kan blant annet se tall for bruk av medier etter kjønn, alder og utdanning. Som bildet under viser, var det ifølge undersøkelsen bare 21 prosent av befolkningen i Norge som leste papiraviser hver dag i 2022, mot 84 prosent i 1991.

Ipsos SoMe-tracker – bruk av sosiale medier

Et annet verktøy som kan hjelpe oss til å velge riktig kanal, er Ipsos SoMe-tracker. Her finner vi statistikk over folks bruk av sosiale medier. Statistikken oppdateres hvert kvartal (hver tredje måned). Oversikten som er avbildet nedenfor, viser hvor stor andel av den norske befolkningen som bruker de forskjellige sosiale mediene daglig. I fjerde kvartal av 2023 var Facebook det mest brukte sosiale mediet i Norge.

Vi kan også hente ut detaljert informasjon om hvor mange personer som har en profil i det enkelte mediet, og hvor mange som bruker mediet daglig, fordelt på kjønn og aldersgrupper. Bildet under viser slik informasjon for Facebook:

Når vi vet mer om folks medievaner, er det er også enklere å velge riktig kanal.

Hvordan er folks medievaner i dag?

Finn oppdaterte tall hos SSB og Ipsos.

Kilder

Ipsos. (2023). Ipsos SoMe-Tracker Q4'23. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2024-02/Ipsos%20SoMe-tracker%20Q4%202023_0.pdf

SSB. (2022). Norsk mediebarometer, 2022. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/artikler/norsk-mediebarometer-2022/_/attachment/inline/4ad399af-6682-4541-be85-1f459b611c10:9e1b953273ade9df9901d8690c46331531cc3f8b/SA172-rettet230124.pdf Norsk mediebarometer, SSB

Skrevet av Annette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 09.04.2024