Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Mystery shopper

Oppgaven til en mystery shopper er å «leke kunde», mens den egentlige rollen er å være på oppdrag for butikken for å teste servicenivået.
En IKEA-kunde har en stor og gul fluffy lue det står «Jeg hjerte IKEA» på. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Gruppeoppgave

I denne oppgaven skal du jobbe sammen med en gruppe eller hele klassen. Velg en butikk hvor dere går inn som «mystery shoppers» og undersøker servicen og kundeopplevelsen.

  1. Bestem kriteriene for undersøkelsen. Hva skal dere observere og spørre om når dere er i butikken? Lag gjerne et skjema som dere kan fylle inn i.
  2. Besøk butikken to om gangen, og observer uten at betjeningen vet noe.
  3. Lag et system for å systematisere dataene deres og registrere hva dere finner ut.
  4. Presenter funnene deres. Her kan dere gjerne bruke diagrammer i Excel.


CC BY-SASkrevet av Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 20.04.2020

Læringsressurser

Kvalitet og servicenivå