Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Spørrepronomen i dativ

Denne øvingssekvensen er litt mer krevende. Den forutsetter at du mestrer nominativ- og akkusativformene av spørrepronomena wer og was, og du må kanskje slå opp noen ord. Men til gjengjeld vil du lære mye!
Detaljbilde fra ei ordbok. Oppslagsordet grammatikk er utheva. Foto.

Bøyning

Pronomen er en ordklasse som har bøyning. Spørrepronomenet wer får de samme endingene som den bestemte artikkelen der (hankjønnsform).

Spørrepronomenet was får de samme endingene som den bestemte artikkelen das (intetkjønnsform). Was har ingen dativform fordi dativobjektet så godt som alltid er en person. Med was spør vi om ting, ikke om personer.

Øving 1: Bøyning av spørrepronomen

  1. Akkusativformen av den bestemte artikkelen der er den, og dativformen er dem. Hva er da nominativ, akkusativ og dativ av spørrepronomenet wer?

  2. Spørrepronomenet was får de samme bøyningsendingene som den bestemte artikkelen das. Das har samme form i nominativ og akkusativ. Hva er da nominativ- og akkusativformen av spørreordet was?

Svar

  • Nominativ: wer, akkusativ: wen, dativ: wem

  • Nominativ: was, akkusativ: was

Hva spør vi etter?

Vi bruker spørrepronomen for å spørre etter subjekt, direkte objekt eller indirekte objekt i setningen.

Subjekt

Vi bruker nominativformene wer og was for å spørre etter subjektet:

  • Linn kauft eine Lampe. Wer kauft eine Lampe?

  • Unser Sommerhaus liegt am Bodensee. Was liegt am Bodensee?

Direkte objekt

I tysk står det direkte objektet i akkusativ. Derfor må vi bruke akkusativformene wen og was når vi spør etter det direkte objektet:

  • Mustafa trifft heute einen Freund. Wen trifft Mustafa heute?

  • Linn kauft eine Lampe. Was kauft Linn?

Indirekte objekt

Det indirekte objektet er en person eller et levende vesen og har rollen som mottaker. Dativformen av spørrepronomenet wer er wem. Eksempler:

  • Ich meinem Vater eine SMS. schicke ich eine SMS?

  • Die Chefin gibt mir einen . Wem gibt die Chefin einen Auftrag?

Øving 2: Setningsanalyse

  1. Analyser setningene.

  2. Oversett dem til norsk.

Norsk oversettelse av setningene

  1. Wem schenkst du den Ring? Hvem gir du ringen i gave?

  2. Was schenkt ihr eurer Mutter zum Muttertag? Hva gir dere mora deres i gave på morsdagen?

  3. Wen besuchst du heute? Hvem besøker du i dag?

  4. Wer schenkt ihm das Fahrrad? Hvem gir ham sykkelen i gave?

  5. Was läuft jetzt im Kino? Hva går på kino akkurat nå?

Øving 3: Velg rett spørreord

Øving 4: Spør etter dativobjektet

Noen verb tar ikke objekt i akkusativ, men i dativ. Du har sikkert vært borti flere av dem allerede. Øv på å spørre etter dativobjektet!

Øving 5: Still spørsmål

Nå skal du spørre etter subjekt, direkte objekt og indirekte objekt i en setning. Husk: Etter spørreordet wer står verbet i tredje person entall (erklärt, verspricht osv.).

Kjapt oppsummert

Du har nå lest om personlig pronomen i dativ og repetert en del annen grammatikk. Dette bør du kunne svare på nå:

  1. Hva er akkusativformen og dativformen av spørrepronomenet wer?

  2. Hva er akkusativformen av spørrepronomenet was?

  3. Hvilken form av verbet tar pronomenet wer?

  4. Hvilket setningsledd spør vi etter når vi spør: Wem ...?

  5. Hva har verba gefallen, passen, glauben, helfen, gratulieren, antworten, danken, zuhören, zustimmen og gehören til felles?

  6. Noen verb tar både et direkte objekt og et indirekte objekt. Hvilken kasus får det direkte objektet, og hvilken kasus får det indirekte objektet?

  7. Nevn to ting som kjennetegner det indirekte objektet.

Repetisjon

Har du behov for en liten repetisjon i etterkant? Eller foretrekker du helt enkelt å gjøre grammatikkøvinger med papir og penn? Da kan du bruke vedlegget nedenfor.

Filer

CC BY-SASkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 14.05.2024

Læringsressurser

Pronomen