Livsstilen din
Bakgrunn
Det er godt dokumentert at livsstilen vår, som omfatter blant annet fysisk aktivitet og kosthold, har stor betydning for helsa vår. En av de virkelig store helseutfordringene i dagens samfunn er inaktivitet i hverdagen. Endringer i reisevaner og arbeidsrutiner, tilgang til informasjon på internett og lettvinte løsninger på mange områder gjør at vi beveger oss mindre og mindre. Antall personer med fedmeproblemer øker faretruende i befolkningen. Derfor er det viktig å bli bevisst.
Oppgave
Målet med oppgaven er at du gjennom økt bevisstgjøring om din egen livsstil skal kunne skape gode vaner i hverdagen – og på den måten få best mulig livskvalitet.
I denne oppgaven skal du
- bli bevisst på og loggføre aktivitetsnivå, skjermtid, søvnrytme og kosthold i 4–7 døgn ved hjelp av oppgaver og et eget registreringsskjema lenger ned (Livsstilen din – oppgaver og loggføring).
- innhente relevant bakgrunnsteori og lage en grafisk framstilling av egne resultater ved å bruke statistikk
- skrive rapport der du selv vurderer egne resultater og sammenligner dem med nasjonale anbefalinger og data fra Ung-HUNT. Bruk regnearket Ung-HUNT-data.
Filer
Rapporten skal inneholde
- relevant bakgrunnsteori som omhandler nasjonale anbefalinger for søvnbehov, skjermtid, kosthold og fysisk aktivitet
- beskrivelse av metode for innhenting av egne data
- grafisk framstilling av egne resultater
- drøfting av og refleksjon over egne resultater sammenlignet med nasjonale anbefalinger og Ung-HUNT-data
- kildehenvisninger
Veiledning til læreren
Livsstilen vår påvirkes av de valgene vi tar i hverdagen, men også av sosiale faktorer. Dette omfatter forholdet elevene har til seg selv, til andre og til det sosiale miljøet i klassen, i hjemmet og på fritida. Dette er det viktig å være bevisst på når du skal veilede elever i denne oppgaven.
Oppgaven er beregnet å ta cirka 15 undervisningstimer, gjerne fordelt over tre uker. Den er godt egnet som en tverrfaglig oppgave i fagene kroppsøving, naturfag og matematikk.
Vedlagt ligger spørreskjemaet til Ung-HUNT. Det kan brukes til å gjennomføre undersøkelsen i klassen. Resultatene fra klasseundersøkelsen kan brukes på flere måter:
- Du kan veilede elevene i hvordan de kan framstille egne resultater ved bruk av statistikk.
- Du kan tilpasse oppgaven og gjøre den mer generell: Elevene kan, i stedet for å sammenligne egne data, sammenligne dataene fra klassen med nasjonale anbefalinger og Ung-HUNT-data.
- Du kan tilpasse oppgaven og gjøre den enda mer omfattende: Elevene kan, i tillegg til å sammenligne egne resultater, også sammenligne dataene fra klassen med nasjonale anbefalinger og Ung-HUNT-data.
Filer
Relatert innhold
Nettside hos kostholdsplanleggeren.no
Kilde
NTNU. (u.å.). Om HUNT. Hentet 3. juni 2020 fra Om HUNT