Forsøk: Hvor super er supermaten?
Hensikt
I dette forsøket skal dere sammenlikne næringsinnholdet i supermat med næringsinnholdet i noen "vanlige" matvarer.
Hypotese
Lag en eller flere hypoteser om supermat og næringsinnhold før dere starter.
Del 1 – C-vitaminer
I første del av forsøket skal dere undersøke C-vitamininnholdet i ulike typer jus.
Framgangsmåte — alternativ 1
Forprøve – påvisning av C-vitamin
- Hell omtrent 15 mL vann i to små begerglass.
- Tilsett konditorfarge slik at vannet får litt farge.
- La en halv C-vitamintablett bruse i litt vann, og tilsett 10 mL av denne løsningen til det ene begerglasset.
- Dypp en bomullspinne i klorin, og rør om i glasset med C-vitamin.
- Dypp en annen bomullspinne i klorin, og rør om i glasset uten C-vitamin.
På bakgrunn av det dere observerer, hvordan kan dere påvise C-vitamin i en løsning?
Framgangsmåte – alternativ 2
Løsning A – jod-løsning (bør lages av læreren på forhånd)
- Løs opp 0,63 g kaliumjodid () og 0,035 g kaliumjodat () i 100 mL vann i en 250 mL målekolbe.
- Tilsett 0,5 mL konsentrert svovelsyre ().
Fyll opp vann til 250 mL-merket.
Løsning B – stivelseløsning
- Ha 1,0 g stivelse i et begerglass, og tilsett vann til 100 mL. Bland godt.
- Kok løsningen med et urglass på toppen til den blir homogen. Kjøl den ned.
Løsninger med kjent C-vitamininnhold
- Løs opp en C-vitamintablett i 200 mL vann.
- Overfør henholdsvis 50 mL, 25 mL og 12,5 mL av denne løsningen til hver sitt begerglass.
- Tilsett vann slik at alle løsningene har et totalvolum på 100 mL.
I tabellen under har vi tatt utgangspunkt i en C-vitamintablett med 1000 mg vitamin-C.
Prøve NR. | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
vann | 100 mL | 75 mL | 50 mL | 0 mL |
løsning med C-vitamin | 0 mL | 25 mL | 50 mL | 100 mL |
mengde C-vitamin | 0 mg | 125 mg | 250 mg | 500 mg |
kons. | ||||
antall dråper jod tilsatt |
Mål C-vitamininnholdet og lag standardkurve
- Ta ut 5 mL av hver av prøvene 1–4, og overfør det til hvert sitt 100 mL begerglass.
- Tilsett 1 mL stivelsesløsning (løsning B) til hvert av dem.
- Bruk en pipette og tilsett jodløsning (løsning A) dråpevis. Tell hvor mange dråper dere må tilsette før dere får en fargeendring.
- Sett inn antallet dråper i tabellen over.
- Lag en kurve med konsentrasjon av C-vitamin på x-aksen og antallet dråper på y-aksen. Finn den linja som passer best til punktene. Denne kurven kan dere nå bruke videre for å analysere innholdet i løsninger hvor dere ikke kjenner C-vitaminkonsentrasjonen på forhånd.
- Ta ut 5 ml av den jusen dere vil undersøke, og tilsett 1 ml stivelsesløsning.
- Tilsett jodløsning dråpevis til dere får en fargeendring.
- Bruk antallet dråper til å bestemme konsentrasjon av C-vitamin i jusen.
Resultater
Lag en oversikt der dere rangerer de ulike jusene etter C-vitamininnhold.
Diskusjon og konklusjon
- Finn C-vitamininnholdet i jusen på emballasjen. Hvordan stemmer dette med resultatene dere fikk?
- Stemte hypotesene deres?
- Hvor stort er dagsbehovet for C-vitamin for dere? Hvor mye av de ulike jusene må dere drikke for å få dekket dette behovet?
- I forsøket skjer det en fargeendring fordi C-vitamin oksiderer et annet stoff. Hvorfor kaller vi da C-vitamin for en antioksidant?
Del 2 – proteiner i frø
I denne delen skal dere sammenlikne proteininnholdet i linfrø og chiafrø.
Framgangsmåte
- Vei opp 0,5 g med chiafrø og 0,5 g med linfrø.
- Knus frøene i en morter.
- Overfør de knuste frøene til hvert sitt reagensglass, og tilsett 5 mL vann.
- Sett en kork i åpningen og rist godt.
- Hell 5 mL melk i et tredje reagensrør og 5 mL destillert vann i et fjerde reagensrør.
- Tilsett 10 dråper kobber(II)sulfat-løsning til hvert av de fire reagensrørene.
- Bruk en pipette og tilsett 1 mL
til hvert reagensrør.NaOH - Sett på korkene og rist rørene godt.
- Observer fargeendringer.
Resultater
Ta bilder av reagensrørene, og vurder proteininnholdet i de ulike prøvene.
Konklusjon og diskusjon
- Stemte hypotesene deres?
- Finn proteininnholdet i matvarene på emballasjen. Hvordan stemmer dette med resultatene dere fikk?
- Hvor stort er dagsbehovet for protein for dere? Hvor mye av de ulike matvarene må dere få i dere for å få dekket dette behovet?
Bruk resultatene dere har kommet fram til, og vurder i hvilken grad betegnelsen "supermat" er dekkende for disse matvarene.
Kilder
Bungum, B. & van Marion, P. (2014). SL-serien: Utforskende aktiviteter i naturfag. SL-serien: Utforskende aktiviteter i naturfag
Lund, B. & Olufsen, M. (2015). Skolelaboratoriet i realfag og teknologi: Bestemmelse C-vitamininnhold i frukt og juice. Skolelaboratoriet i realfag og teknologi: Bestemmelse C-vitamininnhold i frukt og juice
Science in School. (2020, 9. januar). Are superfoods really so super? Are superfoods really so super?