Lag en YouTube-video
Introduksjon
Start med å se videoene om produksjonsprosess og personlig fortelleteknikk på YouTube, med Victor Sotberg, Kim Køste, Truls Valsgård og Beatriz Cardoso Neves.
Video 1: Youtubere om produksjonsprosessen
Video 2: Youtubere om personlig fortelleteknikk
Oppgaven
Lek youtubere! Gå sammen med et par andre, og lag en kort YouTube-video som fenger og underholder en bestemt målgruppe. Dere velger selv målgruppe og hva slags type video dere vil lage. Noen muligheter kan være:
personlig videoblogg rettet mot ungdomsskoleelever
skjønnhetstips til menn over femti
gaming for syttiåringer
tullevideo eller utfordring/konkurranse som kan treffe en bred målgruppe
Forarbeid
Når dere har bestemt dere for målgruppe og hva slags video dere vil lage, må dere gjøre research. Studer videoene til ulike youtubere, og bli inspirert av uttrykket og innholdet deres. Hvordan er kamerabruken? Lyden? Klippene? Brukes grafiske elementer for å forsterke budskapet? Ta notater, og kopier stilen.
Når ideen er klar, kan dere planlegge opptak. Skisser et enkelt storyboard og lag en opptaksplan i fellesskap.
Produksjon
Samarbeid om alle opptakene. Følg planen, og snakk sammen om hvem som gjør hva.
Etterarbeid
Alle laster opp filene og klipper sin egen versjon av opptaket. I redigeringsfasen kan dere legge på tekst og grafiske elementer som forsterker fortellemåten deres, for eksempel piler og fargerike overskrifter.
Finn lydeffekter og musikk som dere kan bruke royaltyfritt, og som passer til fortelleteknikken, for eksempel applaus og gjentakende musikk.
Publiser på YouTube
Last opp videoene på YouTube når dere er ferdige med redigeringen.
OBS: Hvis dere ikke ønsker å publisere offentlig, kan dere krysse av for "ikke-oppført video" under "synlighet". Da er det kun de som har lenken, som kan se videoen. Her får dere en oppskrift på hvordan dere kan laste opp en video på YouTube.
Presenter
Velg en ferdig YouTube-video som skal vises i klassen. Forklar og vurder valgene dere har tatt, både når det gjelder fortellegrep og bruk av virkemidler. Begrunn hvorfor videoen er typisk for sjangeren og passer målgruppa.